Η Περιφέρεια ΑΜΘ ανακοίνωσε τη στήριξη των επιχειρήσεων ενάντια στην πανδημία του κορωνοϊού με 90 εκατομμύρια ευρώ μέσω ΕΣΠΑ

– Αντιδράσεις από τα Επιμελητήρια της Περιφέρειας και την Αντιπολίτευση –

Με συνέντευξη τύπου που παραχώρησε ο περιφερειάρχης ΑΜΘ Χρήστος Μέτιος στην Κομοτηνή, ανακοίνωσε πώς πόροι μέχρι 90 εκατομμύρια ευρώ θα διατεθούν στις επιχειρήσεις της Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης ως μη επιστρεπτέα επιχορήγηση για την αντιμετώπιση των συνεπειών της πανδημίας του κορωνοϊού. Αυτό το ποσό εξασφάλισε η Περιφέρεια ΑΜΘ από το ΕΣΠΑ, μέσω ειδικού προγράμματος στήριξης που σχεδίασε και θα εφαρμόσει άμεσα. Ο κ. Μέτιος ανέφερε ότι η επιχορήγηση θα κυμαίνεται από 2.000 € έως 15.000 €, ανάλογα με τον αριθμό των εργαζομένων που είχε κάθε επιχείρηση στην αρχή της πανδημίας. Συγκεκριμένα, ανάλογα με τον αριθμό εργαζομένων της επιχείρησης στις 19-03-2020 σύμφωνα με τα στοιχεία του ΕΡΓΑΝΗ, το ύψος της επιχορήγησης διαμορφώνεται ως εξής:
– Από μηδέν (0) έως και έναν (1) εργαζόμενο: 2.000 €
– Από δύο (2) έως και πέντε (5) εργαζόμενου: 3.500 €
– Από έξι (6) έως και δεκαπέντε (15) εργαζόμενους: 6.500 €
– Από δεκαέξι (16) έως και είκοσι (20) εργαζόμενους: 10.000 €
– Από είκοσι ένα (21) έως και σαράντα εννέα (49) εργαζόμενους: 15.000 €

Η επιχορήγηση θα δοθεί σε 25.000 – 30.000 επιχειρήσεις συνολικά, όλων σχεδόν των επιχειρηματικών δραστηριοτήτων. Ενδεικτικά:
– Τα ορυχεία και τα λατομεία
– Η μεταποίηση
– Η παροχή ηλεκτρικού ρεύματος και φυσικού αερίου
– Η παροχή νερού
– Η επεξεργασία λυμάτων και η διαχείριση αποβλήτων
– Οι κατασκευές
– Το χονδρικό και λιανικό εμπόριο
– Τα συνεργεία αυτοκινήτων
– Οι μεταφορές και η αποθήκευση
– Τα ξενοδοχεία και η εστίαση
– Η ενημέρωση και η επικοινωνία
– Η διαχείριση ακίνητης περιουσίας
– Οι επιστημονικές και τεχνικές δραστηριότητες
– Η εκπαίδευση
– Η υγεία και η κοινωνική μέριμνα
– Οι τέχνες και η ψυχαγωγία
– Οι υπηρεσίες

Προϋπόθεση είναι να έχουν διατηρήσει τον αριθμό των εργαζομένων που είχαν στην αρχή της πανδημίας και να προσκομίσουν φορολογική και ασφαλιστική ενημερότητα.

Οι αντιδράσεις

Επιμελητήρια της ΑΜΘ: «Πολλά γκρίζα σημεία και αδικίες για τις επιχειρήσεις»

Τα Επιμελητήρια της Ανατολικής Μακεδονίας – Θράκης, έχοντας μελετήσει τις λεπτομέρειες του προγράμματος μη επιστρεπτέας επιχορήγησης που έχει καταρτίσει η Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονία – Θράκης για την οικονομική ενίσχυση των τοπικών επιχειρήσεων, διαπιστώνουν ότι δυστυχώς πρόκειται για ένα εντελώς διαφοροποιημένο πρόγραμμα σε σχέση με τα αντίστοιχα των άλλων Περιφερειών, με πολλά γκρίζα σημεία και αδικίες για τις επιχειρήσεις, που πραγματικά έχουν πληγεί όλο αυτό το χρονικό διάστημα. Επικεντρώνεται αποκλειστικά και μόνο, στον αριθμό των εργαζομένων πόσους εργαζόμενους απασχολούσε η επιχείρηση στις 19/03/2020 και δεν αξιολογεί κανένα άλλο κριτήριο.
Σημειώνουν σχετικά στην επιστολή που συνυπογράφουν οι πρόεδροι όλων των Επιμελητηρίων της Περιφέρειας ΑΜΘ: «Επισημάναμε συγκεκριμένα κενά και παραλείψεις γι’ αυτό και προτείνουμε μία σειρά διορθωτικών παρεμβάσεων, έτσι ώστε το πρόγραμμα να στοχεύσει πραγματικά και ουσιαστικά στην ενίσχυση των πληγεισών από την πανδημία του Covid-19 επιχειρήσεων. Επισημαίνουμε ακόμη ότι για το συγκεκριμένο πρόγραμμα δεν υπήρξε καμία διαβούλευση με τα Επιμελητήρια, καθώς και με άλλους φορείς, με αποτέλεσμα όπως είναι φυσικό να υπάρξουν στον τελικό οδηγό τόσο προβληματικές διατάξεις όσο και αστοχίες. Τα Επιμελητήρια είναι θεσμικοί φορείς σύμβουλοι του κράτους σε θέματα επιχειρηματικότητας και αυτός ο ρόλος πρέπει να είναι σεβαστός από όλους».
Συγκεκριμένα, οι προτάσεις σε επτά σημεία:

1. ΕΠΟΧΙΚΟΤΗΤΑ
Σε κανένα σημείο του προγράμματος δεν λαμβάνεται υπόψη ο παράγοντας της Εποχικότητας, που διέπει κατά κύριο λόγο τις επιχειρήσεις του τουριστικού κλάδου και ιδιαίτερα της Θάσου και της Σαμοθράκης, αλλά και όσων άλλων αντίστοιχου προφίλ λειτουργούν στην Περιφέρεια ΑΜΘ. Αυτό έχει ως συνέπεια οι εποχικές επιχειρήσεις αφού δεν λειτουργούσαν εκείνη την χρονική περίοδο που ορίζεται από την 19η Μαρτίου 2019, να έχουν μηδέν δηλωμένους εργαζόμενους και να δικαιούνται μόλις 2.000,00 €, ενώ σε άλλη Περιφέρεια θα μπορούσαν να λάβουν μέχρι και 50.000,00 €, αφού οι επιχειρήσεις εκεί επιδοτούνται σύμφωνα με τους λειτουργικές δαπάνες του 2019. Να τονίσουμε ότι τον Μάρτιο του 2019 καμία από τις εποχικές επιχειρήσεις δεν είχε ανοίξει, αφού με σχετική απόφαση της Κυβέρνησης για την καταπολέμηση της εξάπλωσης της πανδημίας, οι εποχικές επιχειρήσεις επιτράπηκε να ανοίξουν στης 18/06/2020 και επομένως έχουν μηδέν εργαζόμενους, την συγκεκριμένη χρονική στιγμή που ζητάει το πρόγραμμα και ως εκ τούτου δεν θα λάβουν επιχορήγηση. Άρα, προτείνουμε τουλάχιστον να αλλάξει η ημερομηνία και να προσαρμοσθεί στα δεδομένα των εποχικών επιχειρήσεων, αν και το μοναδικό κριτήριο που έχει τεθεί και είναι η τήρηση για το επίμαχο διάστημα των θέσεων εργασίας, πρέπει να απαλειφθεί ιδιαίτερα όταν μιλάμε με όρους υγειονομικής κρίσης και Πανδημίας τους οποίους οφείλουμε να σεβαστούμε & να κατανοήσουμε με ρεαλισμό, αναγνωρίζοντας πλήρως τις επιπτώσεις που έχουν υποστεί οι επιχειρήσεις.

2. ΔΕΝ ΑΦΟΡΑ ΤΗΝ ΚΑΛΥΨΗ ΤΩΝ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΩΝ ΔΑΠΑΝΩΝ
Κρίνουμε απαραίτητο να αξιολογούνται οι δικαιούχοι και με βάση τις πραγματικές λειτουργικές ανάγκες σε κεφάλαιο κίνησης των επιχειρήσεων τους, τον βαθμό και το μέγεθος της ζημίας που έχουν υποστεί (μείωση τζίρου σε σχέση με το 2019).
Θέλουμε με την παρούσα επιστολή να επισημάνουμε ότι το πρόγραμμα μη επιστρεπτέας επιχορήγησης που ανακοίνωσε η Περιφέρεια ΑΜ-Θ με λίγα λόγια ενισχύει τις συνθήκες αθέμιτου ανταγωνισμού ακόμη και εντός των ορίων της Περιφέρειας και αυτό χρήζει ιδιαίτερης προσοχής.

3. ΣΥΜΠΛΗΡΩΣΗ ΤΗΣ ΛΙΣΤΑΣ ΤΩΝ ΚΑΔ
Διαπιστώθηκε απουσία ορισμένων ΚΑΔ (Κωδικός Αριθμός Δραστηριότητας) από τη λίστα των δικαιούχων και δη ΚΑΔ που αφορούν σε πληττόμενες από την πανδημία επιχειρήσεις. Ως εκ τούτου προτείνουμε επανέλεγχο όλων των ΚΑΔ που πρέπει να ενταχθούν σύμφωνα με τις ΚΥΑ του Υπουργείου Οικονομικών οι οποίες έχουν εκδοθεί όλο το προηγούμενο διάστημα και είναι σε ισχύ. Σε κάθε περίπτωση να προβλεφθεί διαδικασία επικαιροποίησης & προσθήκες των πληττόμενων ΚΑΔ, κατά την διάρκεια υποβολής αιτήσεων στο προγράμματος, ώστε να μην υπάρξουν αδικίες από λάθη και παραλείψεις της Διαχειριστικής

4. ΑΥΞΗΣΗ ΤΟΥ ΟΡΙΟΥ ΤΗΣ ΕΠΙΧΟΡΗΓΗΣΗΣ
Τα ποσά της επικείμενης επιχορήγησης είναι σημαντικά μικρότερα σε σχέση με τα αντίστοιχα ποσά των προγραμμάτων που εφαρμόζονται σε άλλες Περιφέρειες όπου έχουν πληγεί ομοειδείς επιχειρήσεις. Αυτό ενισχύει τη συνθήκη του αθέμιτου ανταγωνισμού καθώς επιχειρήσεις όμορων περιοχών θα επιδοτηθούν ανισομερώς, με αποτέλεσμα κάποιες να καταφέρουν να καλύψουν ζημίες της πανδημίας και κάποιες (αυτές της ΑΜΘ), όχι. Συνεπώς προτείνουμε τα ποσά της επιχορήγησης να είναι ίσα με τα ποσά των προγραμμάτων επιχορήγησης που εφαρμόζονται σε άλλες Περιφέρειες της χώρας (από 5.000 έως 50.000 €)

5. DE MINIMIS
Ένα παράδοξο και αρνητικό σημείο είναι αυτό που αναφέρεται στο συνολικό ποσό των ενισχύσεων ήσσονος σημασίας που χορηγούνται στην επιχείρηση (de minimis) και στην Περιφέρεια μας εναρμονίζεται με τον Καν. ΕΕ1407/2013 και δεν μπορεί να υπερβαίνει το ποσό των 200.000,00€ για την τριετία, ενώ σε άλλες Περιφέρειες εναρμονίζεται με την Αρ. 19.3.2020/C(2020) 1863 Κοινοτική ανακοίνωση, όπου το συνολικό ανώτατο όριο είναι 800.000,00 €. Αυτό σημαίνει ότι εκατοντάδες επιχειρήσεις που τα τελευταία τρία χρόνια είτε μέσω προγραμμάτων ΕΣΠΑ, είτε μέσω προγραμμάτων του ΟΑΕΔ, είτε ΤΕΠΙΧ κ.α., έχουν λάβει επιχορηγήσεις ύψους 200.000,00 € δεν θα μπορέσουν να υποβάλουν αίτηση στο εν λόγω πρόγραμμα. Προτείνουμε την αλλαγή του κανονισμού που έχει οριστεί εις τρόπον ώστε να δίνει την δυνατότητα για αυξημένα ποσά των ενισχύσεων.

6. ΑΠΑΛΕΙΨΗ ΥΠΟΧΡΕΩΣΗΣ ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΗΣ ΚΑΙ ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΗΣ ΕΝΗΜΕΡΟΤΗΤΑΣ
Η φορολογική και ασφαλιστική ενημερότητα, όπως δεν υπήρχε στην επιστρεπτέα προκαταβολή, δεν θα έπρεπε να υπάρχει ως προαπαιτούμενο και σε αυτό το πρόγραμμα, αφού θεωρητικά, τα ποσά δίνονται ως επιχορήγηση για λειτουργικές δαπάνες και δεν θα πρέπει να παρακρατηθούν από δημόσιους φορείς, αλλά αντίθετα πρέπει να δοθούν για να καλυφθούν πραγματικές ανάγκες των επιχειρήσεων, ειδικά σήμερα που χιλιάδες επιχειρήσεις δεν έχουν ούτε φορολογική ούτε ασφαλιστική ενημερότητα.

7. ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΗ ΠΡΟΣΚΟΜΙΣΗ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΤΙΚΟΥ ΓΕΜΗ
Είναι απαραίτητο στοιχείο για όλα τα ζητήματα που αφορούν την ταυτότητα των επιχειρήσεων να συμπεριληφθεί στα δικαιολογητικά η προσκόμιση πιστοποιητικών λειτουργίας των επιχειρήσεων (τροποποιήσεις καταστατικών, εκκαθάριση, λύση κλπ) από το Γ.Ε.ΜΗ. (Γενικό Εμπορικό Μητρώο) από τα κατά τόπους Επιμελητήρια, ώστε να πιστοποιείται η λειτουργία της επιχείρησης που ζητά και λαμβάνει την μη επιστρεπτέα επιχορήγηση, όπως εξάλλου συμβαίνει στα προγράμματα των άλλων Περιφερειών.
Επιπλέον, ως γενικότερη παρατήρηση των Επιμελητηρίων, εκτιμούμε ότι η Περιφέρεια πρέπει να συνδράμει σε δύο ακόμη αιτήματα:
Α) Στο νομό Ξάνθης λόγω του επιβαρυμένου επιδημιολογικού φορτίου, (εκεί καταγράφηκε πάνω από 46% του συνόλου των κρουσμάτων της Περιφέρειας ΑΜΘ με αποτέλεσμα 5μηνο σκληρό και συνεχή αποκλεισμό), η επιπλέον επιδότηση πρέπει να αυξηθεί κατά 40% και όχι κατά 20% που προτείνεται στο πρόγραμμα της Περιφέρεια ΑΜΘ.
Β) Οι επιχειρήσεις που έχουν αποδεδειγμένα μείωση τζίρου 2019-2020 πάνω από 80%, λόγω των ειδικών μέτρων που επικρατούσαν για συγκεκριμένους ΚΑΔ προτείνεται να εξαιρεθούν όλων των μέτρων (ασφαλιστική, φορολογική ενημερότητα, απολύσεις, θέσεις εργασίας) προκειμένου να μην έρθουν αντιμέτωπες με λουκέτο.

 

Περιφερειακή Σύνθεση: «Καιροσκοπισμός, έλλειψη σχεδίου και προχειρότητα»

Αμέσως μετά τις ανακοινώσεις του περιφερειάρχη, η «Περιφερειακή Σύνθεση» αντέδρασε με δημόσια επιστολή της όπου επισημαίνει τα εξής:
«Ως παράταξη, χαιρετίζουμε την καθ’ οιονδήποτε τρόπο ενίσχυση του επιχειρηματικού κόσμου, καθώς γνωρίζουμε πολύ καλά τις ανάγκες της τοπικής μας οικονομίας. Η Περιφερειακή Σύνθεση, άλλωστε, έχει αποδείξει και αποδεικνύει καθημερινά την άμεση επαφή της με τους πολίτες της Περιφέρειας μας, γι’ αυτό και προτείναμε ήδη από τον Απρίλιο να ενισχυθεί η επιχειρηματικότητα μέσω ΕΣΠΑ, αν και τότε ο κος Μέτιος και η παράταξή του μας έλεγαν ότι αυτό είναι αδύνατο. Εμείς, ωστόσο δεν πάψαμε ποτέ να πιέζουμε τον κο Μέτιο προς την κατεύθυνση της ικανοποίησης των κοινωνικών αναγκών.
Σε ό,τι αφορά το πρόγραμμα μη επιστρεπτέας επιχορήγησης, που επιτέλους ανακοίνωσε, ως παράταξη έχουμε να παρατηρήσουμε τα εξής:
1. Στον επιχειρηματικό κόσμο, ο χρόνος είναι χρήμα. Η αναμονή και η αβεβαιότητα που ο ίδιος καλλιέργησε από τις αρχές Ιουνίου που είχε κάνει την πρώτη ανακοίνωση, όχι μόνο δεν εξυπηρετούν τα συμφέροντα των επιχειρήσεων, αλλά επιτείνουν το ήδη υπάρχον αρνητικό κλίμα.
2. Ο τρόπος με τον οποίο αποφάσισε να «μοιράσει» τα χρήματα ο κος Μέτιος, ναι μεν ενισχύει τους αυτοαπασχολούμενους, όπως είπε, όμως η κίνησή του στερείται πολιτικής έμπνευσης καθώς αποτελεί περισσότερο κίνηση «ελεημοσύνης», αντί να δείχνει μία στρατηγική ανάκαμψης των επιχειρήσεων της Περιφέρειας μας και ανάδειξης των προβλημάτων τους.
3. Τα προγράμματα που επέλεξαν να εφαρμόσουν άλλες Περιφέρειες ακολουθώντας το πρότυπο της Κεντρικής Μακεδονίας στοχεύουν στην ανάπτυξη της πραγματικής οικονομίας και όχι στα «μπαλώματα» και τα «χαϊδέματα στην πλάτη». Αυτός ήταν άλλωστε και ο λόγος για τον οποίο το συγκεκριμένο πρόγραμμα υιοθετήθηκε και προτάθηκε από το Υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων.
4. Με τις προθεσμίες που έχει θέσει ο κος Μέτιος στο πρόγραμμά του, καλύπτει και το α’ τρίμηνο του 2021. Συνεπώς, αν η πανδημία συνεχιστεί, οι επιχειρηματίες θα δικαιούνται να ζητούν ενισχύσεις και για την επόμενη χρονιά ή τεχνηέντως ο περιφερειάρχης τους εγκλωβίζει σε μία παγίδα;
5. Οι όροι φορολογική και ασφαλιστική ενημερότητα αποτελούν ταφόπλακα στις ελπίδες πολλών επιχειρηματιών, σε μια περίοδο μάλιστα που είναι σε εξέλιξη η τακτοποίηση των φορολογικών υποχρεώσεων. Ταυτόχρονα, στα προγράμματα ενίσχυσης λόγω Covid-19 (π.χ. επιστρεπτέα προκαταβολή) η συγκεκριμένη προϋπόθεση δεν υπάρχει. Είναι γνωστό ότι ακόμη και όσοι βρίσκονται σε ρύθμιση οφειλών δεν μπορούν λάβουν ενημερότητα για είσπραξη χρημάτων.
6. Δεν υπάρχει πουθενά η παράμετρος της εποχικότητας (που σταθμίζει θέσεις εργασίας, απολύσεις κλπ) που είναι σημαντική για πολλές επιχειρήσεις – ιδιαίτερα του τουριστικού κλάδου.
7. Ο κος Μέτιος δεν απάντησε σε δύο βασικά ερωτήματα: α) Ποια ημερομηνία ορίζεται ως «αρχή της πανδημίας» και β) Από πού ακριβώς αντλεί τα χρήματα της μη επιστρεπτέας επιχορήγησης;
Κλείνοντας, θέλουμε να διευκρινίσουμε ότι για μας η ενίσχυση της Τοπικής Οικονομίας αποτελεί ύψιστη προτεραιότητα και πρωταρχικό στόχο. Δεν είμαστε αντίθετοι σε καμία κίνηση ή απόφαση που βοηθάει τους επιχειρηματίες και τους εργαζόμενους σε αυτή τη δύσκολη συγκυρία.
Είμαστε όμως κάθετα αντίθετοι στον καιροσκοπισμό, στην έλλειψη σχεδίου και την προχειρότητα καθώς αυτό που λείπει από την Περιφέρεια μας είναι ο μακρόπνοος σχεδιασμός και η συγκεκριμένη στόχευση. Δύο πράγματα για τα οποία ο Χρήστος Μέτιος είναι ανίκανος και το έχει αποδείξει πολλές φορές.
Σε κάθε περίπτωση, θα παρακολουθούμε στενά την εξέλιξη του «εμπνευσμένου» προγράμματος του και θα παρέμβουμε οποιαδήποτε στιγμή κριθεί απαραίτητο».