Στο δεύτερο East Macedonia & Thrace Forum, που διοργανώθηκε στην Αλεξανδρούπολη από τη City Hub Events, ο εκτελεστικός διευθυντής του Ταμείου, Παναγιώτης Σταμπουλίδης, επεσήμανε ότι το ΤΑΙΔΕΠ θα πραγματοποιήσει την επόμενη διετία έργα στη Μακεδονία και τη Θράκη που αγγίζουν τα 150 εκατ. ευρώ.
Αναλυτικότερα, ως προς το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης, ο Π. Σταμπουλίδης υπενθύμισε ότι ήδη προκηρύχθηκαν δύο μεγάλες παρεμβάσεις, το έργο εκβάθυνσης της προβλήτας και η αναβάθμιση και ασφαλτόστρωση της οδού, που συνδέει το λιμάνι με την Εγνατία Οδό. Παράλληλα, προσελήφθη διεθνής σύμβουλος για το master plan του λιμένος «και πολύ σύντομα θα έχουμε μακροπρόθεσμη στρατηγική για να αποτελέσει το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης βιώσιμη επιλογή στο διηνεκές και να δημιουργεί υπεραξία στην περιοχή».
Εξελίξεις στο Τελωνείο των Κήπων, στα καμένα και τις υποδομές υγείας
Ως προς το Τελωνείο των Κήπων, γνωστοποίησε πως «είναι ειλημμένη η πολιτική απόφαση και ήδη υπάρχει σύμβαση μεταξύ του υπουργείου Εσωτερικών και του ΤΑΙΠΕΔ για τη γρήγορη αναβάθμιση της συγκεκριμένης πύλης εισόδου, προκειμένου να κερδηθεί ο χρόνος και να ωριμάσει το έργο που η Περιφέρεια θα αναλάβει να κάνει για τη δημιουργία νέου τελωνείου».
Χαρακτήρισε ως ένα από τα αναγκαία και πολύ συμβολικά έργα στην περιοχή της Μακεδονίας και της Θράκης την αποκατάσταση της καμένης περιοχής. «Ερχόμαστε μαζί με το υπουργείο Ενέργειας και Περιβάλλοντος και τη Γενική Διεύθυνση Δασών και αποκαθιστούμε άμεσα, με αντιπλημμυρικά και αντιδιαβρωτικά έργα, τις περιοχές που υπέστησαν ζημίες, ώστε να αποφύγουμε μεγάλες καταστροφές» σημείωσε και πρόσθεσε ότι ταυτόχρονα υλοποιείται και το πρόγραμμα AntiNERO για καθαρισμούς και αναδασώσεις.
Ιδιαίτερη μνεία έκανε και στα έργα υποδομών υγείας, μεταξύ των οποίων και εκείνα στο νοσοκομείο της Αλεξανδρούπολης, ύψους 14 εκατ. ευρώ. Πρόκειται όπως είπε για έργα που έχουν δημοπρατηθεί και θα παραδοθούν στις υπεσχημένες ημερομηνίες, με χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης και για αυτό με πιεστικά χρονικά ορόσημα.
Πρόταση ΣΒΕ για σιδηροδρομικό cluster
Η πρόεδρος του Συνδέσμου Βιομηχανιών Ελλάδος (ΣΒΕ), Λουκία Σαράντη, σημείωσε ότι «οι πιο κρίσιμες παράμετροι για την προσέλκυση ξένων επενδύσεων είναι η ποιότητα του ανθρώπινου δυναμικού και οι λειτουργικές υποδομές, με καλά στελεχωμένα λιμάνια και ένα σύγχρονο σιδηροδρομικό δίκτυο με επιβατικά και εμπορικά τρένα», συμπληρώνοντας πως μεγάλη πρόκληση για τη χώρα αποτελεί η μείωση της περιφερειακής ανισότητας, η οποία εξακολουθεί να υπάρχει, καθώς οι τελευταίοι δείκτες κοινωνικών και οικονομικών τάσεων, σύμφωνα με τη μελέτη του ΙΟΒΕ, δείχνουν ότι το κατά κεφαλήν ΑΕΠ στην περιφέρεια της Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης ανέρχεται τις 12.000 ευρώ ενώ ο μέσος όρος της χώρας είναι 17.000 ευρώ.
«Στο πλαίσιο αυτό θα μπορούσε να δημιουργηθεί ένα σιδηροδρομικό cluster με τη μεταφορά της έδρας του από την Αθήνα στη Θεσσαλονίκη, δίνοντας έμφαση στην αποτελεσματική διασύνδεση των αστικών και βιομηχανικών κέντρων της Βόρειας Ελλάδας με τη Βαλκανική και την Κεντρική Ευρώπη», ανέφερε η Σαράντη.
Πρωτοβουλία JTI για συντονισμό των μεγάλων βιομηχανιών της Θράκης ως προς τα αιτήματά τους
Δημόσιο κάλεσμα σε όλες τις μεγάλες εταιρείες της Θράκης θα απευθύνει η JTI, προκειμένου συντονισμένα να υποστηρίξουν τα αιτήματα της εκεί βιομηχανίας, όπως ανακοίνωσε από το βήμα του φόρουμ ο Μπάμπης Θαμνίδης, οικονομικός διευθυντής της JTI Ελλάδας, η οποία εξαγόρασε τη ΣΕΚΑΠ. Στο «τραπέζι» της σχετικής συνάντησης των πέντε μεγαλύτερων βιομηχανιών της Θράκης θα πέσουν ζητήματα και αιτήματα όπως αυτά που αφορούν τις υποδομές, την ενέργεια, τις τηλεπικοινωνίες και τις κατασκευές.
Αναφερόμενος ειδικά στην επένδυση της εταιρείας στην Ξάνθη, όπου το πρώην εργοστάσιο της ΣΕΚΑΠ εντάχθηκε στο διεθνές χαρτοφυλάκιο της JTI το 2018, ο Θαμνίδης επισήμανε: «Μέσα σε έξι χρόνια υλοποιήθηκε πλάνο επενδύσεων 40 εκατ. ευρώ. Όταν ξεκινήσαμε παράγονταν στο εργοστάσιο της ΣΕΚΑΠ 700 εκατ. τσιγάρα και σήμερα 5 δισ, με την προοπτική αυτά να αυξηθούν μέχρι τα 7 δισ, με τον υπάρχοντα μηχανολογικό εξοπλισμό».
Η έλλειψη υποδομών και οι εξαγωγές
Την εκτίμηση ότι οι επιδοτήσεις και οι χρηματοδοτήσεις από διάφορα προγράμματα για τις βιομηχανίες της Θράκης αναπληρώνουν σε έναν βαθμό τις ανεπάρκειες σε δομικά θέματα και θέματα υποδομών, διατύπωσε από την πλευρά του ο Πάρας Γραβουνιώτης, CEO της Elina Χαρτοποιία Κομοτηνής.
Ως προς τις ανεπάρκειες των υποδομών, ενδεικτικά ανέφερε δύο παραδείγματα: πρώτον, ότι ενώ η χαρτοποιία θα μπορούσε να φέρνει την πρώτη ύλη της μέσω Καβάλας ή Αλεξανδρούπολης, αναγκάζεται να χρησιμοποιεί το λιμάνι της Θεσσαλονίκης, με μεταφορικό κόστος 40 ευρώ για να φτάσει το φορτίο Κομοτηνή (έναντι 12 ευρώ για να έρθει σε bulk από Καβάλα).
Την ίδια στιγμή, η έλλειψη υποδομών δημιουργεί πρόβλημα και στις εξαγωγές: «Βρήκα αγορά για χαρτί στο Μεξικό και Νέα Υόρκη, αλλά δεν υπάρχει τρόπος για να το εξάγω, γιατί το κόστος είναι απαγορευτικό. Στοιχίζει 500 ευρώ για να πάει το φορτηγό από την Κομοτηνή στη Θεσσαλονίκη, σε σύνολο κόστους 1500 για να πάει στη Βόρεια Αμερική» είπε χαρακτηριστικά ο Γραβουνιώτης.
Ο επιχειρηματίας επισήμανε πάντως ότι το τελευταίο διάστημα υπάρχει αναζωογόνηση στη ΒΙΠΕ Κομοτηνής με οργασμό επενδύσεων, αλλά η έλλειψη εργατικού δυναμικού προκαλεί κανιβαλισμό μεταξύ των επιχειρήσεων.
Ο νομός Έβρου στο επίκεντρο των αμυντικών, οικονομικών, ενεργειακών και εκπαιδευτικών εξελίξεων
Στη μετεξέλιξη του Νομού Έβρου σε επίκεντρο σημαντικών μεταφορικών, αμυντικών, οικονομικών, ενεργειακών, εκπαιδευτικών εξελίξεων αναφέρθηκε ο βουλευτής της Ν.Δ. του Έβρου, Αναστάσιος Δημοσχάκης. Στην τοποθέτησή του περιέγραψε τον ακριτικό Νομό λέγοντας «ήταν ιστορικά και συνεχίζει να είναι ένας απέραντος αρχαιολογικός χώρος, βρίσκεται στο σταυροδρόμι Βορρά και Νότου, Ανατολής και Δύσης, εδώ συναντήθηκαν τρεις πολιτισμοί , δύο θρησκείες».
«Είναι γεγονός ότι πολλά πράγματα έχουν γίνει, πολλά έχουν σχεδιαστεί να γίνουν και πολλά θα υλοποιηθούν προσεχώς. Πιστεύω στη νέα θαλάσσια Εγνατία. Φτάσαμε από το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης στη Λήμνο και έχουμε τη φιλοδοξία να φτάσουμε στη Μυτιλήνη. Όταν κανείς φτάσει στη Μυτιλήνη από εκεί με μια ανταπόκριση μπορεί να φτάσει στο κεντρικό και στο νοτιοανατολικό Αιγαίο. Πιστεύουμε σ’ αυτό το όραμα», δήλωσε ο Δημοσχάκης.
Ο λιμένας Αλεξανδρούπολης
Για τη δυναμική και τον στόχο του λιμένα Αλεξανδρούπολης στην ευρύτερη ανάπτυξη της περιοχής μίλησε ο διευθύνων σύμβουλος του Οργανισμού Λιμένος Αλεξανδρούπολης, Χατζηκωνσταντίνου: «Τα τελευταία χρόνια, η Αλεξανδρούπολη, με ναυαρχίδα το λιμάνι, έχει γίνει γνωστή στα πέρατα του κόσμου. Υπάρχει ένα διεθνές ενδιαφέρον και απόδειξη είναι η παρουσία τόσων πρέσβεων και ξένων αντιπροσωπειών. Συγκεκριμένα όμως, το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης έχει μια κομβική θέση σ’ αυτή την ανάδειξη της πόλης, γιατί αποτελεί πλέον τον κόμβο τον εμπορικό, τον γεωστρατηγικό, γύρω από τον οποίο διαμορφώνεται μια καινούρια γεωγραφία σε όλη την Ευρώπη.
Υπάρχει μια πιο καινούρια έκδοση των διευρωπαϊκών δικτύων, η οποία σαν κανονισμός θα τεθεί σε ισχύ το καλοκαίρι και περιλαμβάνει τον κάθετο διάδρομο από την Αλεξανδρούπολη μέχρι τη Βόρεια και τη Μαύρη Θάλασσα και έχει συμπεριλάβει και ως χώρες – εκτός από τις ευρωπαϊκές χώρες που διασχίζει – και τις υποψήφιες χώρες που είναι η Μολδαβία και η Ουκρανία. ‘Αρα, στη διαδρομή αυτή της διασύνδεσης της κεντρικής Ευρώπης και της Βόρειας Θάλασσας και της Μαύρης Θάλασσας με το Αιγαίο, ο ρόλος της Αλεξανδρούπολης είναι κομβικός».
Ο νέος μεγάλος σταθμός παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας
Σε πλήρη εξέλιξη βρίσκονται οι εργασίες για τη δημιουργία του νέου μεγάλου σταθμού παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας στη Βόρεια Ελλάδα, σύμφωνα με όσα ανέφερε ο Ευάγγελος Παπαδημητρίου, γενικός διευθυντής της Θερμοηλεκτρική Κομοτηνής.
Η μονάδα της Θερμοηλεκτρική Κομοτηνής των ΤΕΡΝΑ και Motor Oil αποτελεί μια από τις κρίσιμες ενεργειακές υποδομές που βρίσκονται υπό κατασκευή, με το ύψος της επένδυσης να ανέρχεται στα 375 εκατ. ευρώ, ενώ η συνολική ισχύς παραγωγής θα είναι 877 MW. Οι μόνιμες θέσεις εργασίας κατά τη λειτουργία του εργοστασίου θα είναι 100 έμμεσες και άμεσες, οι μισές από τις οποίες έχουν ήδη καλυφθεί από τεχνικό και επιστημονικό προσωπικό της ευρύτερης περιοχής. Η κατασκευή ξεκίνησε το 2021 και έχουν δημιουργηθεί συνολικά 500 θέσεις εργασίας.
Intrakat για την κατασκευή του φράχτη στον Έβρο
Στην συμμετοχή της Intrakat στην κατασκευή του δεύτερου τμήματος του φράχτη στον Έβρο, μήκους 35 χιλιομέτρων, αναφέρθηκε ο Γιώργος Τσαπρούνης, γενικός διευθυντής επικοινωνίας της Intrakat. Το 50% του έργου έχει ολοκληρωθεί και κατασκευάζεται σχεδόν εξ ολοκλήρου από ελληνικές εταιρείες. Η υλοποίηση του έργου είναι εντός χρονοδιαγράμματος. Αναμένεται να ολοκληρωθεί μέσα στον χρόνο ενώ απασχολεί στην περιοχή περίπου 150 άτομα. Ένα δεύτερο σημαντικό έργο είναι το βόρειο τμήμα του κάθετου άξονα που θα συνδέει τα ελληνοβουλγαρικά σύνορα με την Ξάνθη. Θα παραδοθεί μέσα στον χρόνο, ένα τμήμα θα τελειώσει μέσα στην άνοιξη και το υπόλοιπο μέχρι το τέλος του 2024. Εξαιρετικά σημαντικό έργο είναι και η συντήρηση της Εγνατίας Οδού, όπως ανέφερε ο Τσαπρούνης.
Τέσσερα μεγάλα έργα στη Θράκη
Στο ίδιο πλαίσιο, ο Ιωάννης Κιρκινέζης, αντιπρόεδρος της Hill International, ανέφερε ότι η εταιρεία υποστηρίζει τέσσερα μεγάλα έργα στη Θράκη: την επίβλεψη του νοσοκομείου Κομοτηνής, την επίβλεψη του εργοστασίου παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας στην Κομοτηνή της Θερμοηλεκτρικής Κομοτηνής, την επίβλεψη των δικτύων φυσικού αερίου και την λειτουργία του FSRU της Αλεξανδρούπολης. Αναφορικά με το νοσοκομείο Κομοτηνής, σημείωσε ότι θα παραδοθεί στο κοινό μέσα στο 2026, βάσει του αναθεωρημένου χρονοδιαγράμματος. Ο Ι. Κιρκινέζης στάθηκε στις νέες προδιαγραφές τις οποίες οφείλουν να λαμβάνουν οι εταιρείες που υλοποιούν τέτοιου μεγέθους έργα, δεδομένης της κλιματικής κρίσης που δημιουργεί νέα δεδομένα.
Παράλληλα, τόνισε ότι για την ανάπτυξη της Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης απαιτούνται σοβαρές δημόσιες επενδύσεις, κυρίως στις υποδομές, καθώς επίσης και μία αξιόπιστη σιδηροδρομική διασύνδεση.
Όμιλος ΠΛΑΣΤΙΚΑ ΘΡΑΚΗΣ και η βιώσιμη ανάπτυξη
«Η βιώσιμη ανάπτυξη ξεκίνησε σαν έναν trend πριν από κάποια χρόνια και εξελίχθηκε σε μία τάση η οποία αφορά δείκτες, πρότυπα, standards και μεταφράζεται σε μετρήσιμα αποτελέσματα. Για εμάς όμως είναι κάτι πολύ περισσότερο, είναι αναπόσπαστο μέρος της κουλτούρας μας με εστίαση στον άνθρωπο και στη δημιουργία αξίας με κάθε μας δραστηριότητα», τόνισε ο διευθυντής Βιώσιμης Ανάπτυξης του Ομίλου ΠΛΑΣΤΙΚΑ ΘΡΑΚΗΣ, Ιωάννης Σιδέρης, και συμπλήρωσε «για τον Όμιλο ΠΛΑΣΤΙΚΑ ΘΡΑΚΗΣ η βιώσιμη ανάπτυξη υλοποιείται με πράξεις μέσα από τις οποίες μετράμε τις επιδόσεις μας και ταυτόχρονα αξιολογούμαστε ως προς το κοινωνικό και περιβαλλοντικό μας αποτύπωμα».
Ο Ι. Σιδέρης στάθηκε στην επίδραση του Ομίλου ΠΛΑΣΤΙΚΑ ΘΡΑΚΗΣ στην τοπική κοινωνία. Ο διεθνής Όμιλος με έδρα τη Θράκη και σύνολο εργαζομένων που ξεπερνά τους 2.000 δίνει θέσεις εργασίας σε 1.000 ανθρώπους στην περιοχή, ενώ προτεραιότητα έχουν για αυτόν οι τοπικοί προμηθευτές.