«Στο τραπέζι» ξανά αγωγός πετρελαίου… Μπουργκάς – Αλεξανδρούπολη

Η κατασκευή αγωγού πετρελαίου από το Μπουργκάς της Βουλγαρίας στην Αλεξανδρούπολη, – αποτέλεσε στο παρελθόν εμβληματικό πρότζεκτ μέχρι τη στιγμή που… ακυρώθηκε – ξαναμπαίνει στο τραπέζι των συζητήσεων μεταξύ των δύο χωρών.

Αιτία τα υψηλά τέλη διέλευσης της Τουρκίας, που κάνουν εξαιρετικά κοστοβόρα τη χρήση των Στενών από τάνκερ, ενώ την ίδια στιγμή ένας αγωγός θα μπορούσε να αποτελέσει μια αποτελεσματική και συγχρόνως πιο οικονομική λύση.

Οι επισημάνσεις αυτές έγιναν χτες Τρίτη στο συνέδριο του Ινστιτούτου Ενέργειας από υπουργούς Ενέργειας των γειτονικών κρατών.

Ο Βούλγαρος Υπουργός Rosen Hristov επισήμανε πως έχει επανέλθει η συζήτηση για τον αγωγό πετρελαίου Μπουργκάς – Αλεξανδρούπολη παράλληλα με τη διασύνδεση ελληνικών λιμανιών με βουλγαρικά λιμάνια. Οπως είπε ένας αγωγός από την Αλεξανδρούπολη στο Μπουργκάς, πέραν του by pass στα Στενά του Βοσπόρου, έχει μεγάλη σημασία για το ΝΑΤΟ.

Το θέμα ετέθη από τον Βούλγαρο υπουργό και κατά τη διάρκεια της συνάντησης που είχε προηγηθεί, δεδομένου ότι η Βουλγαρία επείγεται να απεξαρτηθεί πλήρως από το ρωσικό πετρέλαιο (έχει ήδη απεξαρτηθεί από το ρωσικό αέριο).

Η ελληνική πλευρά εμφανίζεται ανοιχτή στο να συζητήσει περαιτέρω για πλευρές του συγκεκριμένου project, θεωρώντας μάλιστα ότι θα αναβαθμίσει το ρόλο της χώρας μας στην περιοχή, δεδομένου ότι ο αγωγός έχει νόημα ως «αντίστροφης ροής» σε σχέση με το αρχικό σχέδιο. Δηλαδή να μεταφέρει πετρέλαιο και από την Αλεξανδρούπολη προς το Μπουργκάς και όχι από το Μπουργκάς στην Αλεξανδρούπολη.

Οι υπουργοί των χωρών των δυτικών Βαλκανίων πραγματοποίησαν χθες στην Αθήνα την πρώτη Διυπουργική Διάσκεψη για την Ενέργεια (1st Athens Ministerial Energy Dialogue) που διοργάνωσε το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας.

-QMzo6.jpg

Αγωγός Μπουργκάς – Αλεξανδρούπολη

Ο αγωγός Μπουργκάς – Αλεξανδρούπολης ήταν σχεδιαζόμενος διαβαλκανικός τεχνητός αγωγός μεταφοράς αργού πετρελαίου από το βουλγαρικό λιμένα Μπουργκάς στη Μαύρη Θάλασσα, στον ελληνικό λιμένα της Αλεξανδρούπολης.

Το 1993, ο Έλληνας επιχειρηματίας Νίκος Γρηγοριάδης πρότεινε τη δημιουργία του πετρελαιαγωγού και η πρότασή του υποστηρίχθηκε από τις ελληνικές κυβερνήσεις, ξεκινώντας από τον Κωνσταντίνο Μητσοτάκη και στη συνέχεια από τον Ανδρέα Παπανδρέου, τον Κώστα Σημίτη και τον Κώστα Καραμανλή.

Τον Ιούνιο του 1994, ο Έλληνας υπουργός Κάρολος Παπούλιας (μετέπειτα πρόεδρος της Ελληνικής Δημοκρατίας) και ο Βούλγαρος Χρίστο Τοτέφ υπέγραψαν διμερή συμφωνία για την κατασκευή του αγωγού. Τον Δεκέμβριο, ο Έλληνας πρωθυπουργός Ανδρέας Παπανδρέου και ο Ρώσος αντιπρόεδρος Όλεγκ Ντάβιντοφ υπέγραψαν μνημόνιο συνεργασίας.

Έξι μήνες αργότερα, τον Ιούνιο του 1995, συναντήθηκαν εμπειρογνώμονες από τη Ρωσία, τη Βουλγαρία και την Ελλάδα για να εξετάσουν τις λεπτομέρειες του έργου.

Τον Ιανουάριο του 1997, ο Πρωθυπουργός της Ελλάδας Κώστας Σημίτης, η Υπουργός Ανάπτυξης κ. Βάσω Παπανδρέου και ο Ρώσος υπουργός Ενέργειας Πετρ Ροντιόνοβ συναντήθηκαν στην Αθήνα και ανακοίνωσαν ότι Ρωσία και Ελλάδα θα υπογράψουν πρωτόκολλο ενεργειακής συνεργασίας που προβλέπει τη συγκρότηση ομάδας εργασίας σχετικά με τον αγωγό Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολη.

Το Φεβρουάριο του 1998 ιδρύθηκε η ελληνική κοινοπραξία (DEP-Θράκη). Τον Μάιο του 1998 υπογράφηκε μνημόνιο για την ίδρυση της εταιρείας Transbalkan Oil Pipeline. Το 2000, η γερμανική εταιρεία ILF συνέταξε τεχνικές προδιαγραφές και οικονομική αξιολόγηση του σχεδίου.Τον Ιανουάριο του 2002 αξιολογήθηκαν και εγκρίθηκαν τα τελικά συμπεράσματα των μελετών που διεξήχθησαν.

Η Ελλάδα, η Ρωσία και η Βουλγαρία δια των αντίστοιχων υπουργών οικονομίας υπέγραψαν την τελική συμφωνία κατασκευής στην Αθήνα στις 17 Μαρτίου 2007.

Ο αγωγός μήκους 280 περίπου χιλιομέτρων αναμενόταν να έχει ολοκληρωθεί μέχρι το 2010. Ο αγωγός ως ιδέα διαμορφώθηκε το 1993, αλλά η υπογραφή μνημονίου συνεργασίας έγινε μετά από 12 χρόνια, τον Απρίλιο του 2005 στη Σόφια, με τη συνάντηση κορυφής του Ρώσου προέδρου Βλαντίμιρ Πούτιν, του Βούλγαρου ομολόγου του Γκεόργκι Παρβάνοφ και του Έλληνα πρωθυπουργού Κωνσταντίνου Καραμανλή, στις 4 Σεπτεμβρίου στην Αθήνα.

Ακολούθησε η μονογραφή του κειμένου της Διακρατικής Συμφωνίας, στο Μπουργκάς, στις 7 Φεβρουαρίου 2007 και η τελική συμφωνία για την έναρξη του έργου.

Όμως στις 11 Ιουνίου 2010 η βουλγαρική πλευρά ανακοίνωσε την αποχώρησή της από το σχέδιο υλοποίησης του αγωγού, καθώς εξέφρασε αντιρρήσεις για τη δυνατότητα αποδοχής της περιβαλλοντικής μελέτης. Την εν λόγω μελέτη έκανε δεκτή η ελληνική πλευρά στις 27 Ιουλίου 2010.

Η ματαίωση του έργου φάνηκε να αποφεύγεται όταν στις 5 Νοεμβρίου 2011 δόθηκε θετική αξιολόγηση από το βουλγαρικό υπουργείο περιβάλλοντος σε νέα περιβαλλοντική μελέτη, για το τμήμα που αφορούσε το λιμάνι του Μπουργκάς.

Τελικά όμως στις 7 Δεκεμβρίου 2011 η βουλγαρική κυβέρνηση ανακοίνωσε την επίσημη αποχώρησή της από το σχέδιο, προτείνοντας αμοιβαία υποχώρηση όλων των εταίρων (Βουλγαρίας, Ρωσίας, Ελλάδας).

Πηγή: makthess.gr