Ο “Ράφτης Κυριών” σε καλοκαιρινή περιοδεία από το Θεατρικό Εργαστήρι Νέας Ορεστιάδας ΔΙΟΝΥΣΟΣ

Η δημοφιλής, απολαυστική φάρσα του σπουδαίου Γάλλου συγγραφέα Ζωρζ Φεντώ “Ράφτης Κυριών”, είναι το έργο με το οποίο ο ΔΙΟΝΥΣΟΣ έχει προγραμματίσει μια μικρή καλοκαιρινή περιοδεία, αρχής γενομένης από το προσεχές Σαββατοκύριακο 17 και 18 Ιουλίου.

Ειδικότερα, σε ανακοίνωσή του το Θεατρικό Εργαστήρι Νέας Ορεστιάδας ΔΙΟΝΥΣΟΣ αναφέρει:

«Εννέα μήνες μετά τη (δεύτερη στη σειρά) βίαιη αναστολή λειτουργίας των πολιτιστικών δραστηριοτήτων, και αφού από το Μάρτιο του 2020 ελάχιστα καταφέραμε ν’ ανταμώσουμε θεατρικά, ήρθε η ώρα για τη νέα παραγωγή του Θεατρικού Εργαστηρίου Νέας Ορεστιάδας ΔΙΟΝΥΣΟΣ, με την ελπίδα πως ο πρωτόγνωρος παγκόσμιος συναγερμός θα λήξει σύντομα οριστικά».

Συγκεκριμένα, η πρεμιέρα του έργου θα γίνει

  • το Σάββατο 17 Ιουλίου 2021 στις 9:15 το βράδυ στον Κυπρίνο, στον αύλειο χώρο της Δημοτικής Βιβλιοθήκης
    και την επομένη,
  • Κυριακή 18 Ιουλίου στις 9:15 το βράδυ στη Νέα Βύσσα, στον αύλειο χώρο του Μουσείου Καραθεοδωρή.

· Και οι δύο παραστάσεις πραγματοποιούνται με την υποστήριξη της Δημοτικής Κοινωφελούς Επιχείρησης Πολιτιστικής Ανάπτυξης Ορεστιάδας (ΔΗ.Κ.Ε.Π.Α.Ο.) και σε συνεργασία με τις Τοπικές Κοινότητες Κυπρίνου και Νέας Βύσσας.

· Η είσοδος είναι ελεύθερη, ενώ θα τηρηθεί σειρά προτεραιότητας στις τοποθετημένες καρέκλες, αφού τα υγειονομικά πρωτόκολλα επιτρέπουν τη διοργάνωση θεαμάτων μόνο με καθήμενους – απαγορεύονται οι όρθιοι θεατές.

Στη συνέχεια, 31/7 έως 6/8 ο “Ράφτης Κυριών” θα ταξιδέψει στο Νομό Καβάλας για σειρά παραστάσεων και επιστρέφει στον Έβρο όπου ολοκληρώνει τον κύκλο των καλοκαιρινών εμφανίσεών του.

Ο Ζωρζ Φεντώ
και το έργο του

Μάστορας της φόρμας του “καλοχτισμένου έργου”, συνεχίζει και ανανεώνει το “ελαφράς κατασκευής” μπουλβάρ ή “θέατρο σαλονιού”, με θέμα του την ερωτική απιστία, τη ζήλια, τις ίντριγκες, τις παρεξηγήσεις, τις εξωφρενικές συμπτώσεις που οδηγούν σε απίστευτα περίπλοκες καταστάσεις. Όλα τέλεια κουρδισμένα και στη διαπασών, ώστε να προκαλούν ίλιγγο στον θεατή ως την τελική λύση που θα επαναφέρει τα πράγματα σε κατάσταση ηρεμίας. Αλλά μόνο φαινομενικά, επειδή υπάρχει μια δυσδιάκριτη ρωγμή στην καλοχτισμένη φόρμα, μέσω της οποίας σταλάζει κόμπο-κόμπο η τραγικότητα. Αυτό θα γίνει φανερό λίγο αργότερα, στα έργα του Ίψεν που ακολουθούν ως φυσική συνέχεια, με την άτυπη σχιζοφρένεια των αστών ηρώων τους να μην κρύβεται πια “κάτω από το χαλί”.
Για όλα τα πιο πάνω, τα έργα του Φεντώ δεν θεωρούνται άδικα σήμερα ως προπομποί του υπερρεαλισμού. Επειδή ο συγγραφέας τους έχει συλλάβει, ήδη πριν από το κίνημα του υπερρεαλισμού, κάτι παλαιόθεν γνωστό: ότι η πραγματικότητα, πράγματι είναι… υπερρεαλιστική… Μόνο που εμείς δεν είμαστε σήμερα σε θέση να το καταλάβουμε… επειδή την έχουμε συνηθίσει ως πραγματικότητα. Αυτή η χαρίεσσα διαλεκτική… της πραγματικότητας με τον εαυτό της, προσοχή, όχι του λογικού με το παράλογο, φέρνει από τη μία μεριά… ροπή στην αταξία με χαρακτήρα μιμητικό -τα συστήματα αντιγράφουν τον εαυτό τους- και από την άλλη προάγει ευνοϊκά την ποικιλία της αμίμητης ζωής. Κάτι που επικυρώνει η σύγχρονη φυσική, αφοπλίζοντας όλες τις θύραθεν γηραιές ή νεάζουσες μεταφυσικές. Είναι αυτή η κρυφή γοητεία των έργων του Φεντώ που τα κάνει να παίζονται ακόμη σήμερα τόσο συχνά, μάλιστα στη χώρα μας. (Λέανδρος Πολενάκης, κριτικός θεάτρου)

Ο «Ράφτης κυριών», το διασημότερο έργο του Φεντώ – το έγραψε στα είκοσι πέντε του χρόνια, το 1887, γνωρίζοντας την πρώτη μεγάλη του επιτυχία -, είναι μια κλασική, απολαυστική κωμωδία γεμάτη απρόοπτα, έξυπνο χιούμορ και καταιγιστική δράση. Η συζυγική απιστία γίνεται το εργαλείο για να σατιριστούν η υποκρισία, η σεμνοτυφία και τα μικροαστικά ήθη δημιουργώντας την εικόνα της απόλυτης φάρσας.
Στο Παρίσι του 1890, της Μπελ Επόκ, του Τουλούζ Λωτρέκ, της Μονμάρτης και του Μουλέν Ρουζ, ο Ζωρζ Φεντώ γράφει την κωμωδία καταστάσεων «Ράφτης Κυριών» (1887) που θεωρείται κατά κοινή ομολογία το καλύτερό του έργο.
Σε μια συνοικία του Παρισιού, ένας γιατρός επιστρέφει ξημερώματα στην συζυγική στέγη μετά από μια αποτυχημένη απόπειρα απιστίας. Εκεί τον περιμένουν ο υπηρέτης του, η γυναίκα του και στη συνέχεια εισβάλλει η πεθερά του, ενώ ο καλύτερός του φίλος προσπαθεί να του ενοικιάσει ένα διαμέρισμα το οποίο αργότερα μετατρέπεται σε ερωτική φωλιά-ραφείο.
Συναντήσεις που δεν έπρεπε να συμβούν, αλήθειες που καταλήγουν σε κατά συνθήκη ψέματα, συνεχείς εναλλαγές ρόλων και κωμικά απρόοπτα, συνθέτουν μια εικόνα απόλυτης φάρσας.

Η ταυτότητα της παράστασης:
Σκηνοθεσία: Άκης Τσονίδης
Σκηνικά: Νίκος Πατούνας
Κοστούμια: Μαρία Πετρίδου & Νίκος Πατούνας
Πρωτότυπη Μουσική: Παναγιώτης Δόβρης

Παίζουν: Ιορδάνης Βροχίδης, Βάσια Ζάχρα, Φανή Καρασμανάκη, Αργυρώ Καρλιώτη, Δέσποινα Μιχαηλίδη, Δημήτρης Μωρίδης, Νίκος Πατούνας, Ξένη Τσολακίδου και ο Άκης Τσονίδης.

Πληροφορίες:
2552028280 – Θεατρικό Εργαστήρι Νέας Ορεστιάδας ΔΙΟΝΥΣΟΣ
www.dionysos-net.gr | fb: Θέατρο ΔΙΟΝΥΣΟΣ