Με την τιμή της βενζίνης να πλησιάζει τα 1,9 ευρώ το λίτρο εντείνονται οι ανησυχίες στην αγορά ότι οι καταναλωτές θα κληθούν να πληρώσουν για δεύτερη συνεχή χρονιά ακριβά τις διακοπές τους. Οι φόβοι της ύφεσης και τα «σκαμπανεβάσματα» της διεθνούς τιμής του Brent αντισταθμίζονται από ένα ασθενέστερο ευρώ έναντι του δολαρίου (καθιστώντας ακριβότερη την εισαγωγή αργού για τη χώρα μας) ενώ η αύξηση της ζήτησης σε περιόδους διακοπών και τριημέρων συνοδεύεται – ίσως και τυχαία- από αύξηση των τιμών στην αντλία.
Το Brent κινήθηκε ανοδικά την Δευτέρα φθάνοντας τα 77 δολάρια το βαρέλι, αρκετά υψηλότερα από ότι συνέβαινε πριν από λίγο καιρό όπου η πτωτική του πορεία έτεινε να προσεγγίσει τα 70 δολάρια. Οι τιμές στην ελληνική αγορά, οι οποίες συνδιαμορφώνονται τόσο από τις τιμές των Platts, τις τιμές χονδρικής (οι οποίες κινούνται ανοδικά) αλλά επηρεάζονται κυρίως και από τη φορολογία και τις λοιπές επιβαρύνσεις, αποτελούν σύμφωνα με φορείς της αγοράς ένα «παράδοξο» φαινόμενο.
Όπως σημείωσε, ο πρόεδρος της Ένωσης Εργαζόμενων Καταναλωτών Ελλάδας, Απόστολος Ραυτόπουλος, πριν από δύο ημέρες, με το βαρέλι στα 73 δολάρια η τιμή της βενζίνης στην εγχώρια αγορά ήταν στα 1,87 ευρώ το λίτρο ενώ όταν το βαρέλι είχε φθάσει τα 120 δολάρια, η τιμή της βενζίνης ήταν στα 2 ευρώ. «Δεν δικαιολογείται σήμερα που είναι στα 73 δολάρια το πετρέλαιο, η βενζίνη να είναι στο 1,90», τόνισε ενώ επεσήμανε ότι ως προς την διαμόρφωση της τιμής βιώνουμε μια πρωτοτυπία καθώς έχουμε τα 70 λεπτά που είναι ο Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης και επιπλέον 17 λεπτά ΦΠΑ που προστίθενται στον ΕΦΚ.
Κάποιοι πρατηριούχοι αποδίδουν τις υψηλότερες τιμές στην αντλία στις αυξήσεις στις τιμές της χονδρικής, οι οποίες φαίνεται ότι συχνά συμπίπτουν με τριήμερα και περιόδους διακοπών με κορύφωση την υψηλή περίοδο (Αύγουστος), όπου δεδομένου ότι αυξάνεται η ζήτηση, αυξάνονται και οι τιμές ανεξάρτητα από το εάν τις προηγούμενες ημέρες είχε αυξηθεί και η τιμή του Brent.
Όσον αφορά στο Brent, το οποίο επηρεάζει τις τιμές (και το κλίμα της αγοράς), η ανακοίνωση επιπλέον μονομερών εθελοντικών περικοπών ύψους 1 εκατ. βαρελιών την ημέρα θα μπορούσε να οδηγήσει σε άνοδο τις τιμές. Μάλιστα, πολλοί διεθνείς αναλυτές δεν αποκλείουν το πετρέλαιο να κινηθεί και προς τα 100 δολάρια όσο προχωράμε προς το τέλος της χρονιάς λόγω του περιορισμού της προσφοράς και των προσδοκιών για αύξηση της ζήτησης.
«Η αγορά δεν περίμενε ευρέως την απόφαση της Σαουδικής Αραβίας να μειώσει την παραγωγή κατά 1 εκατομμύριο βαρέλια την ημέρα μονομερώς», είπε ο πρόεδρος της εταιρείας ανάλυσης Rapidan Energy, Μπομπ ΜακΝάλι, μιλώντας στο CNBC.
«Βλέπουμε να καταγράφονται μεγάλα παγκόσμια ελλείμματα το δεύτερο εξάμηνο του 2023 και οι τιμές του αργού να ξεπερνούν τα 100 δολάρια το επόμενο έτος», πρόσθεσε.
Από την άλλη, παράγοντες της αγοράς κάνουν λόγο πλέον για «μια εξαιρετικά αδύναμη» αγορά πετρελαίου, εν μέρει λόγω της απογοητευτικής ζήτησης στις τρεις μεγαλύτερες καταναλωτικές περιοχές: την Κίνα, την Ευρωπαϊκή Ένωση και τις Ηνωμένες Πολιτείες.
«Υπάρχει η πιθανότητα η προσφορά να είναι πολύ μεγαλύτερη από τα επίπεδα όπου θα κινηθεί η αύξηση της ζήτησης», σημείωσε μιλώντας στο CNBC ο Ed Morse, επικεφαλής έρευνας εμπορευμάτων της Citi αναφέροντας παράλληλα την πιθανότητα ύφεσης στον ορίζοντα. «Δεν υπάρχει καμία εγγύηση ότι (οι τιμές του πετρελαίου])δεν θα πάνε κάτω από τα 70 δολάρια», είπε