Μεγάλη απεργία σε όλη την Ελλάδα για την ατιμωρησία των υπεύθυνων στο σιδηροδρομικό δυστύχημα – Δημόσιος και Ιδιωτικός τομέας κατέβασαν «ρολά» την Τετάρτη 28 Φεβρουαρίου
Μήνυμα δυσαρέσκειας έστειλαν από όλα τα μέρη της Ελλάδας για τη χθεσινή μαύρη επέτειο του δυστυχήματος των Τεμπτών, καθώς έναν χρόνο μετά ούτε η δικαιοσύνη, ούτε η εξεταστική επιτροπή της Βουλής έχουν καταφέρει να δώσουν καθαρές απαντήσεις γιατί χάθηκαν 57 ζωές και ποιος ή ποιοι ήταν υπεύθυνοι.
Με το σύνθημα «οι ζωές μας πάνω από τα κέρδη τους» να αποτελεί το κεντρικό διακύβευμα της πανελλαδικής απεργιακής κινητοποίησης που έβγαλε στους δρόμους, από την Κρήτη μέχρι τον Έβρο, δεκάδες χιλιάδες κόσμου, σε ένδειξη αλληλεγγύης προς τους συγγενείς των 57 νεκρών στο δυστύχημα το βράδυ της 28ης Φεβρουαρίου 2023, των τραυματιών, αλλά και όσων έζησαν την απίστευτη τραγωδία κι έχουν καταδικαστεί να την κουβαλούν στη μνήμη τους για όσο ζουν.
Στον απεργιακό ξεσηκωμό, με επίκεντρο τη θλιβερή επέτειο, ΑΔΕΔΥ, εργατικά σωματεία και ομοσπονδίες, φοιτητές, μαθητές, εκπαιδευτικοί και γιατροί ενώνουν τις φωνές τους για απονομή δικαιοσύνης στη μνήμη των θυμάτων, καλύτερους μισθούς για καταπολέμηση της ακρίβειας, δημόσια δωρεάν παιδεία και στήριξη του ΕΣΥ. Τα απεργιακά καλέσματα ήταν δεκάδες σε πολλές πόλεις ανά την επικράτεια. Στο πλαίσιο των δίκαιων διεκδικήσεων της κοινωνίας, χειρόφρενο τράβηξαν και τα μέσα μαζικής μεταφοράς καθώς και τα ταξί.
Το έγκλημα στα Τέμπη όμως έχει ξεφύγει από τα στενά όρια της Ελλάδας, με Ευρωπαίους αξιωματούχους να αναδεικνύουν την κρατική ευθύνη. Υπενθυμίζεται άλλωστε ότι η Ευρωπαϊκή Εισαγγελία έχει ασκήσει δίωξη κατά 23 προσώπων. Ενδεικτική είναι η ανάρτηση της Ολλανδής ευρωβουλευτή Σόφι Ιντ’ Βελτ στο X (πρώην Twitter) για την ανάγκη να έρθουν στο φως όλα τα γεγονότα που οδήγησαν στη σιδηροδρομική τραγωδία και πάνω απ’ όλα, να αποδοθεί δικαιοσύνη.
Την ίδια ώρα, νέες αποκαλύψεις έρχονται στο φως και προκαλεί ανατριχίλα η διαπίστωση για την κατάσταση στους ελληνικούς σιδηρόδρομους, έναν χρόνο μετά την τραγωδία στα Τέμπη
Οι πληροφορίες θέλουν την έρευνα του εφέτη ανακριτή Λάρισας να ολοκληρώνεται σε λίγες εβδομάδες, ενώ μέρος της δικογραφίας που έχει σχηματιστεί θα διαβιβαστεί ενώπιον των μελών της εξεταστικής επιτροπής, προκειμένου να μελετηθεί και να συμπεριληφθεί στα συμπεράσματα των πορισμάτων, τα οποία θα είναι… διαφορετικά για κάθε κομματικό σχηματισμό.
Οι συγγενείς των θυμάτων καταγγέλλουν συγκάλυψη, η κυβέρνηση παραπέμπει στην ανεξάρτητη δικαιοσύνη για την αποκάλυψη της αλήθειας και της απόδοσης ευθυνών και η αντιπολίτευση υποστηρίζει ότι η κυβέρνηση έκανε τα πάντα στην εξεταστική επιτροπή για να μην λάμψει η αλήθεια. “Η εργαλειοποίηση αυτής της υπόθεσης από τα κόμματα της αντιπολίτευσης είναι ό,τι πιο θλιβερό”, απάντησε ο Παύλος Μαρινάκης, συμπληρώνοντας ότι η δικαιοσύνη πρέπει να αφεθεί απερίσπαση να κάνει την δουλειά της.
Η σύμβαση που δεν ολοκληρώθηκε ποτέ
Η σύμβαση 717 για την τηλεδιοίκηση του σιδηροδρομικού δικτύου έπρεπε να ολοκληρωθεί σε δύο χρόνια, όμως η μία παράταση διαδέχθηκε την άλλη, με αποτέλεσμα το έργο οχι μόνο να μην έχει τελειώσει αλλά να εξελιχθεί σε μοιραίο, γιατί θα μπορούσε να έχει αποτρέψει το τραγικό λάθος του σταθμάρχη Λάρισας, ο οποίος παραμένει στην φυλακή, όπως και ο επικεφαλής της διεύθυνσης επιθεώρησης Λάρισας.
Τον χρόνο που πέρασε από το τραγικό δυστύχημα που θα μείνει ανεξίτηλο στη μνήμη όλων, η ευρωπαϊκή Εισαγγελία άσκησε ποινική δίωξη για κακουργηματική απιστία και απάτη σε βάρος αξιωματούχων της ΕΡΓΟΣΕ, στελεχών της κοινοπραξίας που είχε αναλάβει την υλοποίηση της σύμβασης και αξιωματούχων του υπουργείου Μεταφορών, ενώ μνεία γίνεται και στα πρόσωπα των πρώην υπουργών Μεταφορών Χρήστου Σπίρτζη και Κώστα Καραμανλή, οι οποίοι διετέλεσαν υπουργοί απο το 2016 και μετά. Τέλη Ιανουαρίου ο εισαγγελέας Εφετών Λάρισας άσκησε δίωξη σε βάρος 15 στελεχών της ΕΡΓΟΣΕ απο το 2016 ( όταν δηλαδή θα έπρεπε να έχει μπει σε ισχύ η τηλεδιοίκηση) μέχρι και την ημέρα του δυστυχήματος.
Τους μήνες που πέρασαν οι συγγενείς των θυμάτων αλλά και οι διασωθέντες, όταν βρήκαν το κουράγιο, ορκίστηκαν ότι πρέπει η αλήθεια να βρεθεί, καταθέτοντας μηνύσεις αλλά και τις μαρτυρίες τους για εκείνο το βράδυ που ανέτρεψε τα πάντα. Η ομάδα των εμπειρογνωμόνων που έχουν διορίσει οι οικογένειες καταλήγει στο συμπέρασμα ότι υπήρχε άγνωστη καύσιμη ύλη, η οποία σε συνδυασμό με το θερμικό φορτίο προκάλεσε έκρηξη και έντονη πυρκαγιά μετά την σύγκρουση με την εμπορική αμαξοστοιχία, η οποία ξεκίνησε απο το βαγόνι του κυλικείου και μεταδόθηκε στο επιβατηγό βαγόνι. Αυτήν την εκδοχή την αποκλείει η Πυροσβεστική, όπως και η Hellenic Train.
Το δεύτερο σημείο που προκαλεί οργή στους συγγενείς των θυμάτων είναι το “μπάζωμα” των συντριμιών και η επίστρωση με χαλίκι του χώρου όπου έγινε το δυστύχημα, με αποτέλεσμα να χαθούν πολύτιμα στοιχεία. Οι μηνύσεις των οικογενειών οδήγησαν στην άσκηση δίωξης σε βάρος του πρώην Περιφερειάρχη Θεσαλίας, Κώστα Αγοραστού για παράβαση καθήκοντος.
Η ανακρίτρια Χριστίνα Σαλάπα έχει καλέσει σε απολογία τους 23 κατηγορούμενους στους οποίους “είδε” ενδείξεις τέλεσης αξιόποινων πράξεων η Ευρωπαική Εισαγγελία, οι οποίοι ωστόσο αναμένεται να ζητήσουν προθεσμία. Η έρευνα του Ευρωπαίου εισαγγελέα πάντως συνδέει άμεσα την μη ολοκλήρωση της σύμβασης 717 με το τραγικό δυστύχημα.
Στο μεταξύ, σχεδόν 840.000 πολίτες έχουν υπογράψει μέχρι στιγμής το αίτημα για δικαιοσύνη και απόδοση ευθυνών σε πολιτικά πρόσωπα όσο ψηλά κι αν βρίσκονται.
Μετά από αίτημα της προέδρου του Συλλόγου Συγγενών Θυμάτων Τεμπών 2023, Μαρίας Καρυστιανού, στην Ιερά Αρχιεπισκοπή Αθηνών και στις Ιερές Μητροπόλεις της Εκκλησίας της Ελλάδος, οι καμπάνες σε όλες τις εκκλησίας της χώρας χτύπησαν το πρωί 57 φορές, μία για κάθε άνθρωπο που χάθηκε.
Ήχησαν οι καμπάνες 57 φορές και στον Ιερό Ναό Αγίων Θεοδώρων. Μία για κάθε ψυχή που χάθηκε.Ο Θεός να αναπαύσει τις ψυχές τους” τα λόγια του Αρχιερατικού Επίτροπου Ορεστιάδας, Αρχιμανδρίτη Βαρθολομαίου Αστεριάδη.
Στη Λάρισα τελέστηκε μνημόσυνο στον τόπο του δυστυχήματος, ενώ
πραγματοποιήθηκαν και απεργιακές συγκεντρώσεις.
Τέλος αποκαλύφθηκε και μνημείο αφιερωμένο στη μνήμη των θυμάτων.