Μπλόκο σε αδειοδοτήσεις για εγκατάσταση αιολικών και μικρών υδροηλεκτρικών πάρκων βάζει το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, με την θεσμοθέτηση των 6 πρώτων «Απάτητων Βουνών».
Όπως έκαναν γνωστό, ο υπουργός ΠΕΝ Κώστας Σκρέκας και ο υφυπουργός Γιώργος Αμυράς, η Ελλάδα είναι η πρώτη χώρα που προχωρά σε αυτό το μέτρο. Οι περιοχές υψηλής περιβαλλοντικής προστασίας που θα ενταχθούν στα «Απάτητα Βουνά» είναι:
Λευκά Όρη – Έκταση: 382,06 τ.χλμ. | Υψόμετρο: 0-2.453 μ.
Σάος – Έκταση: 97,30 τ.χλμ. | Υψόμετρο: 0-1.611 μ.
Σμόλικας – Έκταση: 102,89 τ.χλμ. | Υψόμετρο: 782-2.637 μ.
Τύμφη – Έκταση: 202,75 τ.χλμ. | Υψόμετρο: 460-2.497 μ.
Ταΰγετος – Έκταση: 143,23 τ.χλμ. | Υψόμετρο: 432-2.407 μ.
Χατζή – Έκταση: 45,61 τ.χλμ. | Υψόμετρο: 598-2.038 μ.
Ειδικότερα, όπως έκαναν γνωστό οι επικεφαλής του ΥΠΕΝ, ως «Απάτητα Βουνά» ορίζεται η περιοχή άνευ δρόμων με την περιμετρική ζώνη ενός χιλιομέτρου της. Σε αυτές τις περιοχές απαγορεύεται η διάνοιξη νέων δρόμων και η δημιουργία άλλων τεχνητών επεμβάσεων που μεταβάλλουν ή αλλοιώνουν το φυσικό περιβάλλον. Μάλιστα, όπως ξεκαθάρισε ο υπουργός ΠΕΝ Κώστας Σκρέκας, δεν επιτρέπεται η ανάπτυξη έργων ΑΠΕ στις περιοχές που εντάσσονται στο εν λόγω ειδικό καθεστώς προστασίας.
Ενώ, σε ό,τι αφορά τα συνολικά οκτώ έργα που ήδη έχουν λάβει βεβαίωση παραγωγού από τη ΡΑΕ για τις περιοχές αυτές δεν θα υλοποιηθούν. Σε κάθε περίπτωση τα έργα αυτά δεν έχουν λάβει έγκριση περιβαλλοντικών όρων, ενώ η ολοκλήρωσή τους είναι ακόμα πιο δύσκολη συγκριτικά με άλλες επενδύσεις ΑΠΕ, καθώς υπόκεινται σε υποχρέωση εκπόνησης Ειδικής Αξιολόγησης.
Τα «Απάτητα Βουνά» αποτελούν έτσι, ένα φρένο στην υπερεκμετάλλευση του περιβάλλοντος από τις ανθρώπινες δραστηριότητες, χωρίς όμως να βάζουν εμπόδια σε επενδύσεις, καθώς αφορούν σε περιοχές ανέγγιχτες στο πέρασμα του χρόνου.
Συγκεκριμένα στόχος του ΥΠΕΝ είναι η αποφυγή του κατακερματισμού της γης, δηλαδή της κατάτμησης των φυσικών οικοσυστημάτων σε κομμάτια από την αύξηση των δρόμων και των τεχνητών επιφανειών, διότι η Ελλάδα ήταν στην πρώτη θέση αύξησης τεχνητών επιφανειών στην Ευρώπη (2015), ενώ τα εργοτάξια και οι δρόμοι καταναλώνουν περισσότερη γη στην Ελλάδα από ό,τι στην Ευρώπη.