Τέμπη: Νέα δεδομένα για τα αίτια που προκάλεσαν τη φονική έκρηξη

Νέα δεδομένα για την φονική έκρηξη που ακολούθησε τη φονική σύγκρουση των δύο αμαξοστοιχιών στα Τέμπη, με τραγικό απολογισμό 57 νεκρούς, το βράδυ της 28ης Φεβρουαρίου 2023.

Σύμφωνα με τα nea.gr, η Siemens, με επιστολή της στις δικαστικές αρχές, δεν επιβεβαιώνει την εκδοχή της Πυροσβεστικής, ότι η εν λόγω έκρηξη οφείλεται σε ανάφλεξη των ελαίων σιλικόνης 7.5 τόνων που είχαν οι τρεις μετασχηματιστές των μηχανών της επιβατικής και της εμπορικής αμαξοστοιχίας, δηλώνοντας άγνοια για τα αίτιά της.

Με τον τρόπο αυτό, επανέρχονται τα ερωτήματα για τα αίτια της τεράστιας πύρινης σφαίρας, που προκλήθηκε μετά την έκρηξη και η οποία, σύμφωνα με πραγματογνώμονες που ορίστηκαν από τις οικογένειες των θυμάτων, οφείλεται σε ύποπτο εύφλεκτο φορτίο, που μετέφερε εν κρυπτώ, η εμπορική αμαξοστοιχία.

Όμως, ερωτήματα προκύπτουν και από τη σχετική αλληλογραφία με τη γερμανική εταιρεία. Κι αυτό γιατί, από δικαστικούς λειτουργούς, φέρεται να είχε αναφερθεί σε νομικούς εκπροσώπους θυμ΄των, ότι η Siemens, είχε συντάξει κείμενο δεκάδων σελίδων, στο οποίο γινόταν διεξοδική αναφορά στα κατασκευαστικά δεδομένα των ηλεκτραμαξών, καθώς και στα άγνωστα αίτια της έκρηξης.

Μάλιστα, μεταξύ άλλων, αναφερόταν ότι “υπήρχε πολυήμερη καθυστέρηση στην εμφάνιση της αναλυτικής επιστολής της Siemens, λόγω της διαδικασίας μετάφρασης, της πολυσέλιδης επιστολής”. Ωστόσο, κατόπιν δημόσιων αναφορών στη σημαντικότητα του αναμενόμενου διευκρινιστικού εγγράφου, εμφανίστηκε μόνο μία δισέλιδη επιστολή με λιτές αναφορές, χωρίς σε κάθε περίπτωση να επιβεβαιώνει το “ελληνικό σενράριο”.

28-30 επιβάτες κάηκαν

Το ενδιαφέρον λοιπόν, των νομικών εκπροσώπων και των τεχνικών συμβούλων των οικογενειών των θυμάτων, έχει εστιασθεί στους λόγους που προκλήθηκε η έκρηξη μετά τη σφοδρή σύγκρουση. Κι αυτό γιατί σύμφωνα με τους νεότερους υπολογισμούς, περίπου 28-30 επιβάτες της μοιραίας αμαξοστοιχίας κάηκαν, με ορισμένους εξ αυτών όντας ακόμη ζωντανοί.

Όπως ανέφεραν στο πόρισμά τους οι πραγματογνώμονες που διόρισαν οι Δικαστικές Αρχές, “η φωτιά που προκλήθηκε αμέσως μετά τη σύγκρουση των αμαξοστοιχιών, οφείλει την έναρξή της στις ηλεκτρικές εκκενώσεις που δηιουργήθηκαν από την κοπή των καλωδίων τροφοδοσίας των ηλεκτραμαξών, ονομαστικής τάσης, 25,000 Volt, σε συνδυασμό με το εκνέφωμα, σ.σ. (σπρέϊ) του ελαίου ψύξης των μετασχηματιστών ισχύος των ηλεκτραμαξών, που δημιουργήθηκε κατά τη σύγκρουση”.

Πρόκειται μάλιστα γιε εκδοχή που είχε διατυπώσει εξαρχής και η ελληνική εταιρεία διαχείρισης των συρμών, με τεχνικούς συμβούλους των οικογενειών να μην την αποδέχονται, επισημαίνοντας ότι “τα συνθετικά λάδια του μετασχηματιστή της επιβατικής αμαξοστοιχίας, δεν είναι ιδιαίτερα εύφλεκτα για λόγους ασφαλείας”.

Νεότερο στοιχείο εξάλλου, αποτέλεσε ο εντοπισμός στα συντρίμια των τρένων, ιχνών της ουσίας τολουόλιο, που αποτελεί εύφλεκτο υλικό νόθευσης καυσίμων και την οποία πιθανόν παρανόμως μετέφερε η εμπορική αμαξοστοιχία. Το εύρημα αυτό, προκάλεσε μάλιστα ερωτήματα για το λόγο που δεν ζητήθηκαν εγκαίρως τα βίντεο κίνησης της εν λόγω αμαξοστοιχίας (διεγράφησαν και δεν ανακτήθηκαν από τα Εγκληματολογικά Εργαστήρια της ΕΛ.ΑΣ.), μέσω των οποίων θα μπορούσε να διαπιστωθεί αν μετέφερε και άλλα αντικείμενα ή δεξαμενές πέραν του δηλωθέντος φορτίου.

Έτσι λοιπόν, στις 11 Οκτωβρίου του 2023, οι δικαστικοί λειτουργοί της Λάρισας, απέστειλαν επιστολή προς την κατασκευάστρια εταιρεία Siemens, ρωτώντας μεταξύ άλλων, αν υιοθετεί τα δεδομένα του ελληνικού πορίσματος για έκρηξη των ελαιών σιλικόνης των μετασχηματιστών. Με καθυστέρηση δύο μηνών, στις στις 12 Δεκεμβρίου, η γερμανική εταιρεία, έστειλε τελικά στην Εισαγγελία, μία δισέλιδη απαντητική επιστολή, παρότι υπήρχαν διαβεβαιώσεις ότι είχε συντάξει αναλυτικό κείμενο.

Στο ερώτημα αν έχουν λάβει χώρα κατά τη σχεδίαση του εν λόγω τύπου των ηλεκτραμαξών ή και μετά προσομειώσεις, έρευνα ή πειράματα ως προς τη συμπεριφορά του ελαίου σιλικόνης και ιδίως ως προς τον τρόπο αναφλέξεώς αυτού και του τρόπου χρησιμοποιείται για την ψύξη των μετασχηματιστών, η Siemens απάντησε ότι το εν λόγω έλαιο τηρεί τις διεθνείς προδιαγραφές και τα πρότυπα της Διεθνούς Ηλεκτροτεχνικής Επιτροπής (IEC), για εξαιρετικά χαμηλό βαθμό ανάφλεξης, ενώ προβλέπονται και περιοδικοί έλεγχοι.

Όμως, το σημαντικότερο είναι ότι στην ερώτηση των δικαστικών λειτουργών αν η εμφανιζόμενη στις φωτογραφίες και το βίντεο ανάφλεξη και εν συνεχεία πυρκαγιάείναι συμβατή με την ανάφλεξη του ελαίου σιλικόνης των ηλεκτραμαξών, ή μπορεί να οφείλεται σε άλλο παράγοντα ή σε συνδυασμό του παράγοντα αυτού με το έλαιο σιλικόνης, η γερμανική εταιρεία απέφυγε να απαντήσει, σημειώνοντας ότι “με τις διαθέσιμες πληροφορίες, δεν είμαστε σε θέση να απαντήσουμε στο ερώτημα”.