Την ερχόμενη εβδομάδα, εκτός απροόπτου, ξεκινά το μακρινό του ταξίδι από το ναυπηγείο Keppel στη Σιγκαπούρη το ειδικά διαμορφωμένο δεξαμενόπλοιο της Gastrade, που θα αποτελέσει την πρώτη στην Ελλάδα πλωτή υποδομή αποθήκευσης LNG και επαναεριοποίησης (FSRU).
Τελικός προορισμός του «Orfeas» το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης, αφού διασχίσει τον Ινδικό Ωκεανό, το νότιο Ατλαντικό Ωκεανό και τη Μεσόγειο Θάλασσα.
Πληροφορίες του ΟΤ, θέλουν το πρώην δεξαμενόπλοιο μεταφοράς LNG και πλέον κατασκευασμένο με τεχνικές προδιαγραφές FSRU να φτάνει στο Θρακικό Πέλαγος περί τα μέσα Δεκεμβρίου.
Το FSRU Αλεξανδρούπολης
Η πλωτή υποδομή μήκους περίπου 300 μέτρων θα προσδέσει ανοιχτά του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης σε μία απόσταση 17,6 χλμ. νοτιοδυτικά του.
Εκεί οι μόνες εργασίες που θα απομείνουν είναι η σύνδεση του με τον υποθαλάσσιο αγωγό μήκους 24 χλμ. και χερσαίο μήκους 4 χλμ.
Το FSRU Αλεξανδρούπολης, λένε οι ίδιες πληροφορίες, θα είναι σε θέση στα μέσα του Ιανουαρίου του 2024, να δέχεται ποσότητες από φορτία LNG και στη συνέχεια να τις αεροποιεί διοχετεύοντας το φυσικό αέριο στο Ανεξάρτητο Σύστημα Φυσικού Αερίου (ΑΣΦΑ) και έπειτα μέσω του αγωγού IGB (διασυνδετήριος αγωγός Ελλάδας – Βουλγαρίας) να εφοδιάζονται οι αγορές της βαλκανικής.
Θα είναι μόνιμα αγκυροβολημένο, έχει δυνατότητα αποθήκευσης LNG η οποία ανέρχεται στα 135.000 κυβικά μέτρα, ενώ η τεχνική δυνατότητα αεριοποίησης του εκτιμάται σε 5,5 δισ. κυβικά μέτρα ετησίως. Η πλωτή μονάδα έχει μήκος 288,6 μέτρα, 44 μέτρα πλάτος και ύψος 26,2 μέτρα.
Το FSRU κόστισε 450 με 470 εκατ. ευρώ έχοντας λάβει κοινοτική χρηματοδότηση περίπου 270 εκατ. ευρώ.
Πύλη εισόδου αερίου στη ΝΑ Ευρώπη
Το FSRU Αλεξανδρούπολης έρχεται να ενδυναμώσει το ρόλο της Ελλάδας ως κόμβο μεταφοράς ενεργειακών πόρων προς την Ευρώπη.
Η λειτουργία του, αν και το έργο είχε σχεδιαστεί αρκετά χρόνια πίσω, έρχεται δύο χρόνια μετά τη γεωπολιτική αναταραχή που πυροδότησε η εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία και την ανάγκη της Ε.Ε. να απεξαρτηθεί από το φυσικό αέριο της Gazprom. Οι ποσότητες που θα διακινούνται θα φτάνουν στη Βουλγαρία, τη Ρουμανία, τη Β. Μακεδονία αλλά ακόμη μέχρι και τη Μολδαβία.
Οι πληροφορίες λένε πως ήδη το 50% των ποσοτήτων που μπορούν να αεριοποιηθούν (5,5 δισ. κυβικά μέτρα ετησίως) είναι ήδη συμβολαιοποιημένο.
Το FSRU Αλεξανδρούπολης έχει χαρακτηριστεί από την Ευρώπη έργο στρατηγικής σημασίας καθώς διαφοροποιεί τις πηγές εισόδου ενέργειας της Γηραιάς Ηπείρου αλλά και του μίγματος που χρησιμοποιεί η βιομηχανία και οι καταναλωτές.