Σχέδιο αναδιάρθρωσης στα ΕΛΤΑ – Πιθανή συστέγαση με τα ΚΕΠ, αλλά όχι πλήρης μεταφορά υπηρεσιών

Το ενδεχόμενο να αναλάβουν τα ΚΕΠ τις χρηματικές συναλλαγές θεωρείται ανέφικτο – Στο τραπέζι αλλαγές για τα 158 ταχυδρομεία της περιφέρειας

Σε αναθεώρηση του σχεδίου αναδιάρθρωσης του δικτύου των Ελληνικών Ταχυδρομείων (ΕΛΤΑ) προχωρά το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης, σε συνεργασία με τη διοίκηση του οργανισμού, επιχειρώντας να βρεθεί μια ισορροπία ανάμεσα στη βιωσιμότητα των καταστημάτων και την εξυπηρέτηση των πολιτών, κυρίως στις απομακρυσμένες περιοχές της χώρας.

Το σχέδιο για τη συστέγαση με τα ΚΕΠ

Μία από τις προτάσεις που βρίσκονται στο τραπέζι αφορά τη λειτουργία κοινών σημείων εξυπηρέτησης ΕΛΤΑ και ΚΕΠ — ένα μοντέλο τύπου «shop in shop», που θα επιτρέπει τη συνύπαρξη δύο δημοσίων υπηρεσιών κάτω από την ίδια στέγη.

Στόχος, σύμφωνα με πληροφορίες, είναι η μείωση του κόστους λειτουργίας, ιδίως σε περιοχές όπου τα καταστήματα των ΕΛΤΑ καταγράφουν χαμηλή κίνηση, χωρίς όμως να διακοπεί η πρόσβαση των πολιτών σε βασικές υπηρεσίες όπως η αποστολή αλληλογραφίας, δεμάτων και η πληρωμή λογαριασμών.

Η πρόταση αφορά ορισμένα από τα 158 ταχυδρομεία της περιφέρειας που είχαν συμπεριληφθεί στη λίστα των καταστημάτων προς αναστολή λειτουργίας. Εκεί όπου υπάρχει διαθέσιμο κτήριο ΚΕΠ, προτείνεται να δημιουργηθεί κοινός χώρος εξυπηρέτησης, με το προσωπικό των ΕΛΤΑ να εξακολουθεί να εκτελεί τις αντίστοιχες εργασίες.

Παρά τα οφέλη του μοντέλου, η πλήρης μεταφορά των ταχυδρομικών και χρηματικών συναλλαγών στα ΚΕΠ θεωρείται εξαιρετικά δύσκολη έως ανέφικτη.
Τα ΚΕΠ δεν διαθέτουν τις απαραίτητες υποδομές, συστήματα ασφάλειας και τεχνικό προσωπικό για να διεκπεραιώνουν χρηματικές πράξεις, πληρωμές ή αποστολές αξιών.

Όπως αναφέρουν αρμόδιες πηγές, «η φιλοσοφία των ΚΕΠ είναι η διοικητική εξυπηρέτηση και η διαμεσολάβηση μεταξύ πολιτών και Δημοσίου· δεν μπορούν να αναλάβουν ρόλο τραπεζικού ή χρηματοπιστωτικού φορέα».

Η λύση που εξετάζεται, επομένως, δεν είναι η υποκατάσταση των ΕΛΤΑ από τα ΚΕΠ, αλλά η συνεργασία τους σε κοινά σημεία εξυπηρέτησης, ώστε να παραμένουν λειτουργικά ακόμη και σε μικρές κοινότητες.

Η νέα διοίκηση των ΕΛΤΑ, σύμφωνα με το ρεπορτάζ της Καθημερινής, προχωρά σε κύκλο διαβούλευσης με δημάρχους, επιμελητήρια και τοπικούς εκπροσώπους, προκειμένου να υπάρξουν διορθωτικές κινήσεις στο αρχικό σχέδιο.
Οι αντιδράσεις σε πολλές περιοχές ήταν έντονες, καθώς τα ταχυδρομεία αποτελούν συχνά τη μοναδική παρουσία του Δημοσίου σε απομονωμένους οικισμούς.

Το υπουργείο εξετάζει επίσης εναλλακτικά μοντέλα συνεργασίας με τους δήμους, όπως η διάθεση δημοτικών χώρων για τη φιλοξενία ταχυδρομικών πρακτορείων, προκειμένου να περιοριστεί το οικονομικό βάρος και να αποφευχθεί το κλείσιμο κρίσιμων καταστημάτων.

Τα Ελληνικά Ταχυδρομεία βρίσκονται σε μεταβατική φάση, προσπαθώντας να ανταποκριθούν στις ανάγκες της ψηφιακής εποχής και να διατηρήσουν τον κοινωνικό τους ρόλο.
Η πρόκληση, όπως επισημαίνουν στελέχη της αγοράς, είναι διπλή: από τη μία η μείωση του λειτουργικού κόστους, και από την άλλη η εγγύηση πρόσβασης των πολιτών στις ταχυδρομικές υπηρεσίες, ειδικά στην επαρχία και στα νησιά.

Η συζήτηση για το μέλλον των ΕΛΤΑ αναμένεται να συνεχιστεί το επόμενο διάστημα, με τις οριστικές αποφάσεις να λαμβάνονται μετά την ολοκλήρωση της διαβούλευσης και τη σύνταξη του νέου επιχειρησιακού σχεδίου.

Παντίδου Ελένη