Ζωντανή μένει η ελπίδα για την Ανατολική Σιδηροδρομική Εγνατία μέσω Ευρωπαϊκής Ένωσης καθώς νέα εκκίνηση παίρνει το μεγάλο διεθνές project για την σιδηροδρομική ένωση των λιμανιών της Ελλάδας, Βουλγαρίας και Ρωσίας, γνωστότερο παλιά ως Sea2Sea.
H συνάντηση των πρωθυπουργών ων τριών χωρών στη Βάρνα είχε ως ένα από τα κεντρικότερα μενού το συγκεκριμένο έργο.
Το έργο φαίνεται ότι εντάσσεται σε μια ευρύτερη γεωγραφική ομπρέλα καθώς ονομάζεται «Πρωτοβουλία των Τριών Θαλασσών» (Three Seas Initiative – 3SI) όπου περιλαμβάνει την ανάπτυξη δικτύων μεταφορών (οδικών, σιδηροδρομικών, ναυτιλιακών) μεταξύ Βόρειας Θάλασσας, Εύξεινου Πόντου και Αδριατικής.
Ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης μιλώντας για το θέμα, σημείωσε πως πρέπει να αλλάξει το όνομα σε «Πρωτοβουλία των Τεσσάρων Θαλασσών» και να προστεθεί και το Αιγαίο Πέλαγος.
Το project που ενδιαφέρει σοβαρά τη χώρα μας αφορά στην σιδηροδρομική σύνδεση των λιμανιών της Θεσσαλονίκης, της Καβάλας και της Αλεξανδρούπολης, με τα λιμάνια Μπουργκάς και Βάρνα στην Βουλγαρία και Ρούσε, Κωνστάντζα στη Ρουμανία.
Το μοντέλο με το οποίο μπορεί να υλοποιηθεί το “Sea2Sea” είναι το ίδιο με εκείνο του Rail Baltica, ενός μεγάλου διακρατικού σιδηροδρομικού έργου που συνδέει την Πολωνία, τη Λιθουανία, την Λεττονία και την Εσθονία. Το έργο αυτό, μεγάλου ενδιαφέροντος για την Ευρωπαϊκή Ένωση, έχει ξεκινήσει εδώ και κάποια χρόνια και βρίσκεται κατασκευαστικά σε πολύ ώριμο στάδιο.
Σε πρώτη φάση αυτό που ενεργοποιήθηκε εχθές, ήταν να συγκροτηθεί μιας τριμελής ομάδα εργασίας υπό τους αρμόδιους υπουργούς Υποδομών με στόχο την υπογραφή ενός νέου μνημονίου συναντίληψης (MoU) για τη χρηματοδότηση, σχεδιασμό, κατασκευή και διαχείριση ενός νέου διαδρόμου μεταφορών στον άξονα Βορρά – Νότου που θα συνδέει τις τρεις χώρες με σιδηροδρομικές και οδικές υποδομές.
Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας συμμετείχε σε αυτή την ομάδα με την Επίτροπο Μεταφορών της ΕΕ, Adina –Ioana Vălean, και αντίστοιχους εκπροσώπους από Βουλγαρία και Ρουμανία με αντικείμενο το νέο σιδηροδρομικό εμπορευματικό διάδρομο που θα ενώσει τις ανατολικές ευρωπαϊκές θάλασσες.
Ενδιαφέρον έχει η χρηματοδότηση του, όπου κεφάλαια μπορούσαν να προσελκυστούν τόσο από τα Ευρωπαϊκά προγράμματα (ΕΣΠΑ, CEF κλπ), από μεγάλους τραπεζικούς οργανισμούς όπως η ETEπ, η EBRD, ακόμα και από ιδιωτικά κεφάλαια.
Η χώρα μας έχει σε διαγωνισμό ήδη δύο μεγάλα τμήματα του φιλόδοξου project, την νέα γραμμή Θεσσαλονίκη-Καβάλα-Ξάνθη ύψους 2 δισ. ευρώ και την αναβάθμιση του σιδηροδρομικού τμήματος Αλεξανδρούπολη-Ορμένιο ύψους 1 δισ. ευρώ ενώ θα απαιτηθεί και η σιδηροδρομική αναβάθμιση του τμήματος Ξάνθη-Αλεξανδρούπολη που απαρτίζουν για την χώρα μας την λεγόμενη Ανατολική Σιδηροδρομική Εγνατία. Τα δύο έργα έχουν δημοπρατηθεί από την ΕΡΓΟΣΕ.