Έντονη ανησυχία για υπεράριθμα τμήματα, μαθητές με ειδικές ανάγκες και ακατάλληλες αίθουσες
– Έκκληση για σεβασμό στη νομοθεσία και την ιδιαιτερότητα των μουσικών σχολείων
Κλίμα αναστάτωσης επικρατεί στο Μουσικό Γυμνάσιο Αλεξανδρούπολης, μετά την απόφαση της Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Έβρου να προχωρήσει σε σύμπτυξη των τριών τμημάτων της Β΄ Γυμνασίου σε δύο. Η απόφαση αυτή, που γνωστοποιήθηκε πρόσφατα, έχει προκαλέσει έντονες αντιδράσεις από γονείς και κηδεμόνες, οι οποίοι κάνουν λόγο για αντιπαιδαγωγική και παράνομη ενέργεια, ζητώντας την άμεση ανάκλησή της.
Τι προβλέπει η απόφαση και ποια είναι η πραγματικότητα
Σύμφωνα με τα στοιχεία που έχουν στη διάθεσή τους οι γονείς, στη Β΄ Γυμνασίου φοιτούν 49 μαθητές, κατανεμημένοι στα τμήματα ως εξής:
Β1: 13 μαθητές
Β2: 19 μαθητές
Β3: 17 μαθητές
Η απόφαση της Διεύθυνσης προβλέπει τη σύμπτυξη των τριών αυτών τμημάτων σε δύο, με 24 και 25 μαθητές αντίστοιχα. Ωστόσο, όπως επισημαίνουν οι γονείς, το νομοθετικό πλαίσιο που διέπει τη λειτουργία των Μουσικών Σχολείων (Υπουργική Απόφαση 3345/Γ2/2003 και επόμενες τροποποιήσεις) καθορίζει ως ανώτατο αριθμό μαθητών ανά τμήμα τους 24, με δυνατότητα προσαύξησης μόνο σε περιπτώσεις μετεγγραφών.Επιπλέον, σημειώνουν ότι στα Μουσικά Σχολεία δεν εφαρμόζονται αυτόματα οι γενικές διατάξεις της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, καθώς πρόκειται για ειδικού τύπου σχολεία, όπου το πρόγραμμα περιλαμβάνει επιπλέον μουσικά μαθήματα, ατομικές και ομαδικές πρόβες, αλλά και ειδικές υποδομές.
Η παράκαμψη του εξειδικευμένου νομικού πλαισίου, όπως τονίζουν, συνιστά παραβίαση της ισχύουσας νομοθεσίας και δημιουργεί προηγούμενο που θέτει σε κίνδυνο την εύρυθμη λειτουργία όχι μόνο του Μουσικού Σχολείου Αλεξανδρούπολης, αλλά και άλλων μουσικών σχολείων της χώρας.Μαθητές με ειδικές ανάγκες χωρίς στήριξηΈνα ακόμη σοβαρό σημείο που αναδεικνύουν οι γονείς αφορά τους μαθητές με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες ή μαθησιακές δυσκολίες, οι οποίοι φοιτούν στα τμήματα της Β΄ Γυμνασίου. Παρότι δεν υπάρχει επίσημη καταγραφή του αριθμού τους, πληροφορίες από το ίδιο το σχολικό περιβάλλον κάνουν λόγο για πολλαπλές περιπτώσεις μαθητών που χρειάζονται εξατομικευμένη στήριξη.
Ωστόσο, όπως καταγγέλλουν οι γονείς, στο σχολείο δεν λειτουργεί Τμήμα Ένταξης, ούτε υπάρχουν εκπαιδευτικοί παράλληλης στήριξης, γεγονός που καθιστά τη φοίτηση αυτών των μαθητών ακόμη πιο απαιτητική.
Η σχετική νομοθεσία (Υ.Α. 79942/ΓΔ4/2021) προβλέπει ότι, όταν σε ένα τμήμα φοιτούν περισσότεροι από ένας μαθητές με ειδικές ανάγκες, και δεν υπάρχουν υποστηρικτικές δομές, ο αριθμός μαθητών πρέπει να μειώνεται με απόφαση του Περιφερειακού Διευθυντή Εκπαίδευσης. Στην περίπτωση του Μουσικού Σχολείου Αλεξανδρούπολης, συμβαίνει το αντίθετο: ο αριθμός αυξάνεται.
Κτηριακά προβλήματα και αίθουσες ακατάλληλες για 25 μαθητές
Οι γονείς επικαλούνται επίσης σοβαρές κτηριακές ελλείψεις.
Από τις 12 αίθουσες γενικής παιδείας του σχολείου, μόνο τέσσερις μπορούν να φιλοξενήσουν 24 ή 25 μαθητές.
Μία εξ αυτών βρίσκεται στο ημιυπόγειο, με υγρασία, ελλιπή φωτισμό και χαμηλή θερμοκρασία κατά τους χειμερινούς μήνες.
Οι μαθητές που παρακολουθούν μαθήματα εκεί αναφέρουν αναπνευστικά προβλήματα, δυσφορία και δυσκολία συγκέντρωσης.
Το σχολείο είχε μέχρι σήμερα εφαρμόσει κυλιόμενη χρήση αυτών των αιθουσών, ώστε να αποφεύγεται η μακροχρόνια παραμονή παιδιών σε δυσμενείς συνθήκες.
Με τη σύμπτυξη των τμημάτων, αυτό καθίσταται ανέφικτο, καθώς οι μεγάλες αίθουσες θα είναι διαρκώς κατειλημμένες, στερώντας από το σχολείο κάθε περιθώριο παιδαγωγικής ευελιξίας.
Αναστάτωση στη λειτουργία του σχολείου
Οι γονείς επισημαίνουν ότι η απόφαση ελήφθη έναν μήνα μετά την έναρξη της σχολικής χρονιάς, γεγονός που προκαλεί σοβαρές δυσκολίες στην ομαλή λειτουργία της εκπαιδευτικής διαδικασίας.
Η ανακατανομή των μαθητών επηρεάζει:
- Τη διάρθρωση του ωρολογίου προγράμματος,
- Τη διδασκαλία των μουσικών οργάνων, που είναι ατομική ή σε μικρές ομάδες,
- Τη διδασκαλία ξένων γλωσσών, καθώς το τμήμα Β3 παρακολουθεί τα μαθήματα εξ ολοκλήρου στα γερμανικά, και θα χρειαστεί επανακατανομή μαθητών με διαφορετικά επίπεδα γνώσεων.
Όλα τα παραπάνω, τονίζουν οι γονείς, διαταράσσουν την παιδαγωγική συνοχή των τάξεων, μειώνουν την αποτελεσματικότητα της διδασκαλίας και επιβαρύνουν ψυχολογικά τους μαθητές, που καλούνται να προσαρμοστούν σε νέο περιβάλλον εν μέσω σχολικής χρονιάς.
Τα αιτήματα των γονέων
Ο Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων ζητά:
- Από τον ΣύλλογοΔιδασκόντων να αξιοποιήσει τη δυνατότητα που παρέχει η νομοθεσία, ώστε να εισηγηθεί μείωση μαθητών ανά τμήμα, λαμβάνοντας υπόψη τις ιδιαιτερότητες κάθε παιδιού.
- Από τη Διευθύντρια Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Έβρου και την Περιφερειακή Διεύθυνση Αν. Μακεδονίας – Θράκης να ενεργήσουν με γνώμονα το συμφέρον των μαθητών, σεβόμενες τη νομική αυτοτέλεια των Μουσικών Σχολείων.
- Από το Υπουργείο Παιδείας να τοποθετηθεί επισήμως για το αν η γενική διάταξη περί αύξησης μαθητών ισχύει και στα Μουσικά Σχολεία ή αν υπερισχύει η ειδική ρύθμιση του 24 μαθητών.«Δεν ζητάμε προνόμια, ζητάμε δικαιοσύνη και σεβασμό στο έργο που παράγει το σχολείο αυτό και στα παιδιά που επέλεξαν τη μουσική ως μέσο έκφρασης και εκπαίδευσης», δηλώνουν χαρακτηριστικά οι γονείς.“Η μουσική δεν αντέχει στη λογική των αριθμών”Το Μουσικό Σχολείο Αλεξανδρούπολης, ένα από τα πλέον δραστήρια και δημιουργικά της περιφέρειας, έχει αποσπάσει σημαντικές διακρίσεις σε πανελλήνιους και διεθνείς διαγωνισμούς.
Οι γονείς υπενθυμίζουν ότι η επιτυχία αυτή βασίζεται στην προσωπική επαφή μαθητών και καθηγητών, στη συνεργασία σε μικρές ομάδες και στη συνδυαστική διδασκαλία θεωρητικών και καλλιτεχνικών αντικειμένων.
«Η μουσική εκπαίδευση απαιτεί χρόνο, χώρο και αναπνοή. Δεν μπορεί να χωρέσει σε υπεράριθμες αίθουσες. Η σύμπτυξη αυτή δεν είναι απλώς διοικητική απόφαση – είναι πλήγμα στην ποιότητα της μουσικής παιδείας», αναφέρουν σε κοινή τους δήλωση.
Αναμένεται απάντηση από τις αρχές
Μέχρι στιγμής, δεν υπάρχει επίσημη απάντηση από τη Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Έβρου, ενώ πληροφορίες αναφέρουν ότι το θέμα έχει ήδη διαβιβαστεί στην Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης Αν. Μακεδονίας – Θράκης και στο Υπουργείο Παιδείας για γνωμοδότηση.
Οι γονείς δηλώνουν αποφασισμένοι να προχωρήσουν σε ένσταση και, αν χρειαστεί, σε νομικές ενέργειες, τονίζοντας ότι δεν θα επιτρέψουν «μια απόφαση που μετατρέπει τη δημιουργικότητα σε στενότητα και τη μουσική σε αριθμητική εξίσωση».



