Επιστροφή του τρένου στη Θράκη με την νέα σύμβαση για
τις άγονες σιδηροδρομικές γραμμές

Επαναφορά δρομολογίων στο τμήμα Ν. Ορεστιάδα – Αλεξανδρούπολη
και Αλεξανδρούπολη – Ξάνθη

Την προοπτική της επιστροφής του τραίνου στη Θράκη, και συγκεκριμένα στον άξονα Ξάνθη – Κομοτηνή – Αλεξανδρούπολη, ανοίγει η νέα σύμβαση Υποχρεώσεων Δημόσιας Υπηρεσίας, δηλαδή η νέα συμφωνία για τις λεγόμενες άγονες σιδηροδρομικές γραμμές, που υπογράφηκε μεταξύ της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και των Υπουργείων Υποδομών και Οικονομικών.

Αξίζει να σημειωθεί πως τα τελευταία δύο χρόνια, όταν λειτουργούσαν τα δρομολόγια της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, το τρένο έφτανε μέχρι τη Δράμα, και στη συνέχεια χρησιμοποιούνταν λεωφορείο μέχρι την Αλεξανδρούπολη, ενώ υπήρχε αμαξοστοιχία στην γραμμή του Έβρου, από Αλεξανδρούπολη μέχρι Ορμένιο.

Την συμφωνία υπέγραψαν την Πέμπτη 14 Απριλίου ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών κ. Κώστας Καραμανλής και ο Υπουργός Οικονομικών, κ. Χρήστος Σταϊκούρας, με τον Διευθύνοντα Σύμβουλο της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και Country Manager/Greece, κ. Maurizio Capotorto.

Παρόντες στην υπογραφή της συμφωνίας ήταν επίσης η Πρέσβυς της Ιταλίας κυρία Patrizia Falcinelli και ο Πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, καθηγητής Dario Lo Bosco, ο Υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, αρμόδιος για της Μεταφορές κ. Μιχάλης Παπαδόπουλος και ο Γεν. Γραμματέας Μεταφορών κ. Ιωάννης Ξιφαράς.

Τέσσερα δρομολόγια στην Κομοτηνή

Στο παράρτημα της σύμβασης, το οποίο περιγράφει την πλήρη δρομολογιακή πολιτική που θα ακολουθήσει η ΤΡΑΙΝΟΣΕ από το αργότερο την 15η  Μαΐου 2022, φαίνεται πως ακολουθήθηκε μια σολομώντειος λύση για την λειτουργία του Σιδηροδρόμου στην Περιφέρεια ΑΜΘ: μια απλή αμαξοστοιχία θα ξεκινά από τη Θεσσαλονίκη και θα φτάνει στη Δράμα καθημερινά, με ένα λεωφορείο καθημερινά από τη Δράμα μέχρι την Ξάνθη, «παρακάμπτοντας» με αυτό τον τρόπο τα στενά του Νέστου, καθώς σύμφωνα με πληροφορίες που προέρχονται από αξιωματούχους του ΟΣΕ η κατάσταση της γραμμής στα «στενά του Νέστου» δεν είναι καλή.

Αυξημένη θα είναι όμως η κίνηση στον υπόλοιπο άξονα από την Ξάνθη μέχρι την Αλεξανδρούπολη, μιας και προβλέπονται δύο διαδρομές. Η μία αφορά το Αλεξανδρούπολη – Κομοτηνή, στο οποίο προβλέπονται 2 ζεύγη δρομολογίων απλής αμαξοστοιχίας, από Δευτέρα ως Παρασκευή, και 1 ζεύγος δρομολογίων το Σαββατοκύριακο, στη διαδρομή: Αλεξ/πολη Λιμάνι – Κίρκη – Συκορράχη – Μεστή – Βέννα – Κομοτηνή.

Η δεύτερη αφορά το Αλεξανδρούπολη – Ξάνθη στο οποίο προβλέπονται 2 ζεύγη δρομολογίων απλής αμαξοστοιχίας, από Δευτέρα ως Παρασκευή, και 1 ζεύγος δρομολογίων το Σαββατοκύριακο, στη διαδρομή: Αλεξ/πολη Λιμάνι – Κίρκη – Συκορράχη – Μεστή – Βέννα – Κομοτηνή – Πολύανθος – Ίασμος – Πολύσιτο – Ξάνθη.

Επίσης στον Έβρο, πέρα από το υφιστάμενο δρομολόγιο Αλεξανδρούπολη – Ορμένιο, θα προστεθεί ακόμα ένα ακόμα, Αλεξανδρούπολη – Ορεστιάδα.

Αξίζει να σημειωθεί πως η συμφωνία για τις άγονες γραμμές, την οποία οι Ιταλοί χαρακτήρισαν ως «συμφωνία πρότυπο για το μέλλον», προβλέπει την παροχή 50 εκ ευρώ ετησίως για τα επόμενα 10 χρόνια, με αυτόματη προέκταση 5 ετών μετά το τέλος της δεκαετίας. Ορίζεται μάλιστα ρητά ότι η ΤΡΑΙΝΟΣΕ θα λαμβάνει την επιδότηση μόνο εφόσον πράγματι έχει εκτελέσει τα δρομολόγια στις «άγονες γραμμές», κάτι που, όπως τόνισαν οι αρμόδιοι Υπουργοί, δεν προέβλεπε η προηγούμενη σύμβαση.

Πρακτικά αυτό φαίνεται να σημαίνει ότι η ΤΡΑΙΝΟΣΕ δεν υποχρεούται να λειτουργήσει τα δρομολόγια, απλά δεν θα πληρώνεται για αυτά αν δεν τα εκτελεί. Παρόλα αυτά οι διαπραγματεύσεις που υπήρξαν για την συγκεκριμένη σύμβαση, που πήραν αρκετούς μήνες παρά την πίεση του χρόνου (η προηγούμενη έληγε στις 31 Δεκεμβρίου 2021 και έπρεπε να επεκταθεί), καθώς και η πρόβλεψη για λεωφορείο από Δράμα σε Ξάνθη, προδιαγράφουν τουλάχιστον προσπάθεια λειτουργίας του τραίνου, αν και πάλι δεν αποκαθίσταται η πλήρης λειτουργία της γραμμής από Θεσσαλονίκη μέχρι Αλεξανδρούπολη.