Δήμος Ορεστιάδας: Επιστολή – καταγγελία των δημοτικών υπαλλήλων για μη εύρυθμη λειτουργία του δήμου

Οι υπάλληλοι του δήμου αντιδρούν στις αναγκαστικές μετακινήσεις συναδέλφων τους – Ανάγνωση της επιστολής στο Δημοτικό Συμβούλιο – Απάντηση του Δημάρχου

Με ένταση ξεκίνησε το σύντομο Δημοτικό Συμβούλιο Ορεστιάδας καθώς πέραν ότι υπήρχε προβληματισμός σχετικά με το νέο Πρότυπο Κανονισμό Λειτουργίας των Δημοτικών Συμβουλίων, για τον οποίο δημιουργήθηκαν εντάσεις έαν θα έπρεπε το Δημοτικό Συμβούλιο να συνεχιστεί ή να διεκοπεί, είχαμε και το αίτημα ανάγνωσης της επιστολής Δημοτικών Υπαλλήλων Ορεστιάδας, οι οποίοι ζητούσαν από την Πρόεδρο του Δημοτικού Συμβουλίου να αναγνωστεί η επιστολή τους, ώστε και οι πολίτες που παρακολουθούν να ενημερωθούν σχετικά με τους προβληματισμούς τους.

Η Πρόεδρος του Δημοτικού Συμβουλίου κ. Θεοδώρα Σέμεν με τη σύμφωνη γνώμη του σώματος, προχώρησε σε ανάγνωση της επιστολής, την οποία είχε γνωστοποιήσει σε όλα τα μέλη του Δημοτικού Συμβουλίου.

Με την επιστολή τους οι Δημοτικοί Υπάλληλοι του Δήμου Ορεστιάδας υπέβαλαν σημαντικές και σοβαρές καταγγελίες σχετικά με τη λειτουργία του Δήμου και συγκερικειμένα στις άσκοπες, κατά την γνώμη τους, μετακινήσεις συναδέλφων τους, χωρίς προσωπικές συναντήσεις με τους προϊσταμένους και χωρίς καμία σοβαρή αιτιολογία μετακίνησης των εμπλεκομένων.

Οι Δημοτικοί Υπάλληλοι του Δήμου Ορεστιάδας, με την συγκεκριμένη επιστολή δηλώνουν «ψευδοί» τα στοιχεία του δημάρχου Διαμαντή Παπαδόπουλου, στη θέση του ότι οι μετακινήσεις έγιναν εν γνώση των υπαλλήλων και έπειτα από συζήτηζη με κριτήριο την εύρυθμη λειτουργία του Δήμου.

Αναλυτικά η επιστολή όπως εστάλη και αναγνώστηκε έχει ως εξής:

ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΔΗΜΟΤΙΚΩΝ ΥΠΑΛΛΗΛΩΝ
ΔΗΜΟΥ ΟΡΕΣΤΙΑΔΑΣ

ΠΡΟΣ ΠΡΟΕΔΡΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ
ΔΗΜΟΥ ΟΡΕΣΤΙΑΔΑΣ

ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ ΠΟΕ -ΟΤΑ

Κατά την ειδική δίμηνη συνεδρίαση λογοδοσίας του Δημοτικού Συμβουλίου Ορεστιάδας στις 30.12.2024, κατατέθηκε ερώτηση του αρχηγού της παράταξης «Δημοτική Επαναφορά», κ. Χρήστου Καζαλτζή, σχετικά με τις μετακινήσεις υπαλλήλων του Δήμου που έγιναν με απόφαση δημάρχου στις 21.11.2024.

Με αίτησή μας ως Διοικητικό Συμβούλιο του Συλλόγου Δημοτικών Υπαλλήλων Δήμου Ορεστιάδας, στις 31.12.2024, ζητήσαμε την απομαγνητοφώνηση της ανωτέρω ερώτησης αλλά και της απάντησης του Δημάρχου, την οποία λάβαμε στις 17.01.2025.

Στην ερώτησή του ο κ. Καζαλτζής ανέφερε αν προηγήθηκαν συζητήσεις με τους συναδέλφους που μετακινήθηκαν αλλά και με τους προϊσταμένους τους, αν λήφθηκε υπόψη η αξιολογική έκθεση και αν ενημερώθηκαν για το λόγο που μετακινούνται.

Στην απάντησή του ο δήμαρχος αναφέρει ότι συζήτησε με τους προϊσταμένους.

Με την επιστολή μας αυτή και προς αποκατάσταση της αλήθειας, σας ενημερώνουμε σε ότι αφορά τις μετακινήσεις των υπαλλήλων που έλαβαν χώρα στις 21.11.2024, οι συνάδελφοι αλλά και προϊστάμενοι των αντίστοιχων τμημάτων και διευθύνσεων, από τις οποίες προήλθαν ή μετακινήθηκαν,
·δεν είχαν καμία απολύτως ενημέρωση,
·δεν προηγήθηκε καμία συζήτηση μαζί τους είτε κατ’ ιδίαν είτε συνολικά.
· Όλοι οι εμπλεκόμενοι ενημερώθηκαν από την ανάρτηση της απόφασης στη διαύγεια.
·Δεν υπήρξε απολύτως καμία αιτιολόγηση των μετακινήσεων προς τους συναδέλφους ούτε και προς τους προϊσταμένους τους.

Δεν πραγματοποιήθηκε καμία συνάντηση του δημάρχου με τους συναδέλφους, παρά μόνο στις 16 Ιανουαρίου, δηλαδή σχεδόν 2 μήνες μετά την έκδοση της απόφασης μετακίνησης, και μετά την κατάθεση την αίτησης απομαγνητοφώνησης από το σύλλογό μας και μία μέρα πριν τη λήψη της απομαγνητοφώνησης.

Την ημέρα εκείνη ο Δήμαρχος κάλεσε τους υπαλλήλους που μετακινήθηκαν για συζήτηση και υποτιθέμενη, καθυστερημένη, και προσχηματική αιτιολόγηση της μετακίνησής τους, ενώ ποτέ δεν κάλεσε τους προϊσταμένους τμημάτων ή διευθύνσεων.

Θα θέλαμε να τονίσουμε επίσης, ότι η χρονική στιγμή των μετακινήσεων ήταν άκρως ακατάλληλη και προκάλεσε δυσλειτουργία στην υπηρεσία. Προς ενημέρωση σας, σας πληροφορούμε, ότι στο τέλος κάθε έτους, γίνεται η τακτοποίηση όλων των προμηθειών και δαπανών πριν την αλλαγή του χρόνου. Είναι πολύ σημαντικό να τηρηθούν χρονοδιαγράμματα πληρωμής και εξόφλησης των προμηθευτών.
Η απομάκρυνση συναδέλφων με μακροχρόνια εμπειρία και με αντικείμενο ενασχόλησης την ανάθεση προμηθειών, αλλά και η τοποθέτηση των νέων μετακινούμενων συναδέλφων χωρίς γνώση του αντικειμένου, είχε ως αποτέλεσμα την υπερφόρτωση εργασίας στους εναπομείναντες στα αντίστοιχα τμήματα και υπερπροσπάθεια να ανταπεξέλθουν στις υποχρεώσει τους, όσο αυτό ήταν δυνατόν.

Φυσικά ο κίνδυνος να κατηγορηθούμε ότι ευθυνόμαστε για λάθη και παραλείψεις, είναι ορατός ενώ στην πραγματικότητα η ευθύνη είναι αποκλειστικά και μόνο του αρμοδίου για την έκδοση της απόφασης.

Γενικότερα οι ανωτέρω μετακινήσεις έχουν επιφέρει δυσλειτουργίες στις υπηρεσίες αφού απομακρύνθηκαν συνάδελφοι με μακροχρόνια εμπειρία, χωρίς να έχουν προηγηθεί αντίστοιχα αιτήματα από τους προϊσταμένους. Επίσης η αλληλουχία των μετακινήσεων, δημιουργεί ταυτόχρονα και την υποχρέωση για την άμεση ενημέρωση που όφειλε ο κάθε υπάλληλος να κάνει, δηλαδή να εκπαιδεύσει- διδάξει τον αντικαταστάτη του, ενώ ταυτόχρονα να εκπαιδευτεί-διδαχτεί από τον προκάτοχό του. Η διαδικασία αυτή είναι χρονοβόρα και σίγουρα δεν εξυπηρετεί την εύρυθμη λειτουργία του Δήμου.

Σε ότι αφορά το «rotation» των υπαλλήλων του Δήμου, επισημαίνουμε ότι η μετακίνηση προσωπικού ανάμεσα σε διαφορετικές διευθύνσεις και τμήματα με τελείως διαφορετικά αντικείμενα, δεν εξυπηρετεί καθόλου την εύρυθμη λειτουργία των υπηρεσιών γιατί χάνεται πολύτιμος παραγωγικός χρόνος των συναδέλφων μέχρι την πλήρη κατάκτηση του νέου αντικειμένου. Καμία θέση δε θεωρείται υποδιαίστερη αρκεί να τηρούνται οι προβλεπόμενες διαδικασίες και η ομαλή μετάβαση σε αυτές. Από το Δήμαρχο αναφέρθηκε ότι το «rotation», απαιτείται για να μην «κρεμάσει» ο Δήμος, όπως συνέβαινε συχνά τελευταία. Ο ισχυρισμός αυτός δεν ισχύει και παρακαλούμε να μας αναφέρει πότε και σε πια χρονική περίοδο έχει συμβεί το «κρέμασμα» των παρεχόμενων υπηρεσιών του Δήμου με συγκεκριμένα περιστατικά. Αναφέρουμε επίσης ότι λόγω των πολλών συνταξιοδοτήσεων και μετατάξεων μέσω κινητικότητας, των τελευταίων χρόνων, με αποτέλεσμα την μεγάλη συρρίκνωση του προσωπικού του δήμου, έχουμε όλοι οι εργαζόμενοι υπερφορτωθεί με αρμοδιότητες και για να ανταπεξέλθουμε απαιτείται η εργασία μας πέραν του οκταώρου, πάντα με αίσθημα ευθύνης και διάθεσης συνεργασίας.

Προς ενίσχυση των όσων αναφέρονται στην παρούσα επιστολή, σας ενημερώνουμε ότι οι καθ’ ύλην αρμόδιοι αντιδήμαρχοι, επανειλημμένως δήλωσαν ότι δε γνώριζαν εκ των προτέρων για τις μετακινήσεις των συναδέλφων μας. Ερώτημα που τέθηκε, από δημοτικό σύμβουλο, προς τους αντιδημάρχους στη συνεδρίαση της 21.01.2025 και δεν απαντήθηκε. Συνεπώς είναι δυνατόν να ευσταθεί η απάντηση του δημάρχου για συζητήσεις που προηγήθηκαν;

Γνωρίζουμε ότι σύμφωνα με τη νομοθεσία αρμόδιος για τις τοποθετήσεις του προσωπικού είναι ο Δήμαρχος και ορίζεται σαφώς η διαδικασία που ακολουθείται.

Το ερώτημα είναι κατά πόσο ακολουθήθηκε η διαδικασία αλλά και κατά πόσο ειλικρινώς απαντήθηκε η ερώτηση του κ. Καζαλτζή από το Δήμαρχο.

Η από 21.11.2024 απόφαση του Δημάρχου αφορά τη μετακίνηση εννέα (9) συναδέλφων, εκ των οποίων ενός αναπληρωτή προϊσταμένου, η οποία χωρίς καμία αιτιολόγηση, χωρίς καμία αφορμή μετακινήθηκε με ταυτόχρονη απώλεια της θέσης της προϊσταμένου, και χωρίς καμία προηγούμενη συζήτηση ,αλλά με τρόπο άκρως απαξιωτικό. Επίσης σε ότι αφορά τις ειδικότητες των υπαλλήλων που μετακινήθηκαν δεν είναι όλες αντίστοιχες των θέσεων τοποθέτησης.

Στην αντίθετη περίπτωση δεν υπάρχει καμία αντικατάσταση των τεσσάρων (4) προϊσταμένων τμημάτων και διευθύνσεων, οι οποίοι έχουν καταθέσει αιτήσεις παραιτήσεων ή τοποθέτηση αναπληρωτή παρισταμένου σε διεύθυνση μετά τη συνταξιοδότηση συναδέλφου, και η διεύθυνση παραμένει «ακέφαλη», ενώ υπάρχει προϊστάμενος τμήματος με κρίση από το υπηρεσιακό συμβούλιο που μπορεί να καλύψει τη θέση.

Οι τέσσερις παραιτήσεις προϊσταμένων σίγουρα δεν είναι τυχαίες. Εν αντιθέσει, υποδηλώνουν ότι υπάρχει πρόβλημα που επιφέρει επιπτώσεις στη λειτουργία του Δήμου.
Γεννούνται τα ερωτήματα:
1ον κατά πόσο εξυπηρετεί την εύρυθμη λειτουργία του Δήμου η εξαναγκαστική διατήρηση σε θέση ευθύνης συναδέλφου, που δηλώνει γραπτώς, ότι δεν επιθυμεί να εκτελεί χρέη προϊσταμένου, ενώ υπάρχουν προϊστάμενοι που «ξηλώνονται» ή δεν τοποθετούνται χωρίς τυπική και ουσιαστική αιτία; και
2ον μήπως οι μετακινήσεις των συναδέλφων ήταν τελικά μεροληπτικές και στοχευμένες και όχι με κριτήριο την εύρυθμη λειτουργία του Δήμου;

Μεταξύ των αιτήσεων παραίτησης είναι και αυτή του Προϊσταμένου της Διεύθυνσης Τεχνικών Υπηρεσιών, μετά τα άκρως προσβλητικά και απαξιωτικά σχόλια που ειπώθηκαν στη συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου στις 18.04.2024 προς το άτομό του, την επαγγελματική του επάρκεια και αξιοπρέπεια. Παρά το γεγονός ότι έχει παρέλθει αρκετά μεγάλο χρονικό διάστημα από τότε, εμείς ως Σύλλογος Δημοτικών Υπαλλήλων και πρωτίστως ως συνάδελφοι, δηλώνουμε έμπρακτα την υποστήριξη μας προς τον συνάδελφο μας, και καλούμε τον καθ’ ύλην αρμόδιο αντιδήμαρχο να ανακαλέσει τα όσα είπε στη συνεδρίαση στις 18.04.2024, να ζητήσει δημόσια συγνώμη από το συνάδελφό μας, όπως δημόσια και απροκάλυπτα τον πρόσβαλε. Τέτοιου είδους ανεπίτρεπτες, απαξιωτικές αψυχολόγητες και προσβλητικές συμπεριφορές, οι οποίες είτε γίνονται δημόσια, είτε όχι, στιγματίζοντας το κύρος και την αξιοπρέπεια ενός δημόσιου λειτουργού θα μας βρίσκουν πάντοτε απέναντι.

Καλούμε, επίσης το Δήμαρχο να πάρει θέση για την υπόθεση αφού δεν το έχει κάνει μέχρι τώρα.

Συνοψίζοντας:
1.Δηλώνουμε ότι αναληθώς απάντησε ο Δήμαρχος στη συνεδρίαση λογοδοσίας του Δημοτικού Συμβουλίου Ορεστιάδας στις 30.12.2024.
2.Αιτούμαστε την εξέταση των αιτήσεων παραίτησης προϊσταμένων που έχουν κατατεθεί, μετά από συζήτηση μαζί τους, και τους προϊσταμένους τους όπου υπάρχουν.
3.Αιτούμαστε τη δημόσια συγνώμη από τον καθ’ ύλην αρμόδιο αντιδήμαρχο τεχνικών υπηρεσιών, προς το συνάδελφο και την τοποθέτηση του Δημάρχου επί του θέματος.

Τέλος να τονίσουμε και να διευκρινίσουμε, ως Σύλλογος Δημοτικών Υπαλλήλων Δήμου Ορεστιάδας, ότι είμαστε υπάλληλοι του Δήμου Ορεστιάδας, των δημοτών & πολιτών, και όχι υπάλληλοι των αιρετών και πολύ περισσότερο των «περιξ» αυτών. Οφείλουμε να εκτελούμε τα καθήκοντα μας, έτσι όπως ορίζονται μέσα από την χρηστή και νόμιμη δημόσια διοίκηση των ΟΤΑ και σύμφωνα πάντοτε με την ισχύουσα νομοθεσία, μέσα από την υπηρεσία στην οποία έχουμε κληθεί να υπηρετήσουμε με τελικό αποδέκτη το δημότη – πολίτη.
Κάθε ενέργεια που προσβάλει, λοιδορεί, απαξιώνει και συκοφαντεί θα μας βρίσκει πάντοτε απέναντι.
Εν αντιθέσει κάθε ενέργεια συνεργασίας, προς όφελος του Δήμου και των δημοτών, θα μας βρίσκει πάντοτε δίπλα, συνεργάτες και συμπαραστάτες.

Με εκτίμηση
Το Δ.Σ του Συλλόγου Δημοτικών Υπαλλήλων Δήμου Ορεστιάδας

Η Πρόεδρος, Ζαφειρώ Μητούση
Η Γραμματέας, Στυλιανή Περεντίδου

Δήμαρχος: «Μετά από ένα χρόνο είδαμε κάποια πράγματα, συζητήσαμε με τους Προϊσταμένους, βγάλαμε κάποια συμπεράσματα, εννοείται.»

Η απάντηση του δημάρχου
Ο δήμαρχος Ορεστιαδας Διαμαντής Παπαδόπουλος, αρχικά εξέφρασε τη δυσαρέσκειά του ως προς την επιστολή των Δημοτικών Υπαλλήλων, τονίζοντας πως αυτό δεν βοηθάει στη μεταξύ τους σχέση συνεργασίας και επηρεάζει σημαντικά την εύρυθμη λειτουργία του δήμου. Ενώ όσον αφορά τις μετακινήσεις των υπαλλήλων δήλωσε πώς η επιλογή και οι τελικές αποφάσεις είναι αποκλειστική αρμοδιότητα του ίδιου και γίνονται σύμφωνα με τις απαιτήσεις που έχει το κάθε τμήμα. Μάλιστα ενοχλήθηκε που η επιστολή αναγνώστηκε και στο δημοτικό συμβούλιο αν και αυτός δεν ήταν σύμφωνος, διότι του δημιουργούνται αρνητικά συναισθήματα, όπως χαρακτηριστικά ανέφερε. Τέλος, δήλωσε πως δεν θα δεχτεί υποδείξεις από κανέναν για τον τρόπο άσκησης των καθηκόντων του στη θητεία του και το αποτέλεσμα θα κριθεί στο τέλος της 5ετίας, όπως κατέληξε.

Οι καταγγελίες του Συλλόγου Δημοτικών Υπαλλήλων Ορεστιάδας έχουν κοινοποιηθεί και στην Πανελλήνια Ομοσπονδία Εργαζομένων Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης (ΠΟΕ-ΟΤΑ), της οποίας οι ενέργειες αναμένονται.