Πλησιάζει η ημερομηνία για την Black Friday, η οποία φέτος πέφτει την Παρασκευή 25 Νοεμβρίου, και οι πολίτες που θα θέλουν να ψωνίσουν την ημέρα εκείνη θα πρέπει να εξοπλιστούν με υπομονή, λόγω της αυξημένης αγοραστικής κίνησης που παραδοσιακά παρατηρείται.
Η Black Friday ξεκίνησε ως συνήθεια στις ΗΠΑ και εξαιτίας της επιτυχίας που γνώρισε, έγινε θεσμός που υιοθέτησαν και άλλες χώρες.
Καθιερώθηκε λοιπόν η τελευταία Παρασκευή του Νοέμβρη ως η πρώτη ημέρα των πωλήσεων της Χριστουγεννιάτικης περιόδου, με σημαντικά αυξημένους τζίρους, εξ’ ου και η ονομασία Black Friday.
Να σημειωθεί ότι τρεις μέρες μετά την Black Friday, δηλαδή τη Δευτέρα, 28 Νοεμβρίου, ακολουθεί η Cyber Monday που αφορά αποκλειστικά ηλεκτρονικές αγορές μέσω του διαδικτύου.
Τι πρέπει να προσέξουν οι καταναλωτές
Η γενική γραμματεία Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή, συστήνει στο καταναλωτικό κοινό τα εξής:
– Συστήνεται στους καταναλωτές να διενεργούν έρευνες αγοράς για τα προϊόντα που τους ενδιαφέρουν κατά την περίοδο που θα προηγηθεί της αναφερόμενης δράσης, ώστε να διαμορφώσουν οι ίδιοι πραγματική εικόνα του μεγέθους των εκπτώσεων και προσφορών που θα εφαρμοστούν κατά την Παρασκευή 25/11/2022.
– Οι καταναλωτές θα πρέπει να γνωρίζουν ότι κατά την ημέρα πραγματοποίησης της δράσης, το όφελος για τους ίδιους από εφαρμογή εκπτώσεων/προσφορών θα πρέπει να προκύπτει σαφώς από τις αναγραφόμενες επί των πινακίδων των προϊόντων τιμών (τιμή πριν και τιμή μετά την πραγματοποίηση της δράσης).
– Κατά την αγορά προϊόντων και υπηρεσιών σε περίοδο προσφορών οι οποίες ισχύουν για περιορισμένο χρονικό διάστημα, οι καταναλωτές θα πρέπει να είναι επαρκώς ενημερωμένοι αφού ενδέχεται ο ισχυρισμός σχετικά με την διάρκεια της προσφοράς, να μην ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα.
– Όταν οι προμηθευτές διαφημίζουν, πωλούν ή προμηθεύουν προϊόντα, οφείλουν να δίνουν στους καταναλωτές επαρκώς ακριβείς πληροφορίες ώστε να μπορούν να αποφασίσουν για την αγορά ενός προϊόντος πλήρως ενημερωμένοι.
– Ανεξάρτητα από τον τρόπο αγοράς (φυσικό ή ηλεκτρονικό εμπόριο) ο προμηθευτής πρέπει να παρέχει σαφείς, ακριβείς και κατανοητές πληροφορίες για το συγκεκριμένο προϊόν ή υπηρεσία, προτού να προβεί ο καταναλωτής στη σχετική αγορά.
Οι πληροφορίες που πρέπει να περιλαμβάνει η σύμβαση είναι κυρίως οι εξής:
- τα κύρια χαρακτηριστικά του προϊόντος
- η τελική τιμή, περιλαμβανομένων όλων των φόρων και επιβαρύνσεων
- τα (ενδεχόμενα) έξοδα αποστολής – και τυχόν άλλες πρόσθετες επιβαρύνσεις
- ο τρόπος πληρωμής, αποστολής ή εκτέλεσης της παραγγελίας
- η ταυτότητα του εμπόρου, η ταχυδρομική διεύθυνση και ο αριθμός τηλεφώνου του
- η διάρκεια της σύμβασης (ενδεχομένως)
Σε αγορές μέσω διαδικτύου, τηλεφώνου, καταλόγου πωλήσεων δι’ αλληλογραφίας, ή από κατ’ οίκον πωλητές (πόρτα-πόρτα), πρέπει να σας παρέχονται και οι εξής, πιο λεπτομερείς, πληροφορίες πριν από την αγορά:
- η ηλεκτρονική διεύθυνση του προμηθευτή
- οι τυχόν περιορισμοί αποστολής σε ορισμένες χώρες
- το δικαίωμα ακύρωσης της παραγγελίας σας εντός 14 ημερών
- οι διαθέσιμες υπηρεσίες μετά την πώληση
- οι μηχανισμοί επίλυσης διαφορών
- ο αριθμός εμπορικού μητρώου του εμπόρου