Συμβολική κατάληψη και κινητοποίηση ενάντια στη συγχώνευση του Τμήματος Φιλολογίας με τα Τμήματα Ιστορίας & Εθνολογίας και Γλώσσας, Φιλολογίας & Π.Π.Χ
Σε συμβολική κατάληψη του Τμήματος Ελληνικής Φιλολογίας του Δημοκριτείου Πανεπιστημίου Θράκης στη Κομοτηνή προχωρούν αύριο Παρασκευή, οι φοιτητές του Τμήματος μετά από απόφαση της μαζικής Γενικής Συνέλευσης του Φοιτητικού Συλλόγου «Οδυσσέας Ελύτης», καθώς και σε κινητοποίηση στις 12:00 στο κτήριο της Πρυτανείας του ΔΠΘ.
Οι φοιτητές αντιδρούν στα σχέδια που ετοιμάζονται από την κυβέρνηση και την Διοίκηση του Πανεπιστημίου για συγχώνευση του Τμήματος Φιλολογίας με τα Τμήματα Ιστορίας & Εθνολογίας και Γλώσσας, Φιλολογίας & Πολιτισμού Παρευξείνιων Χωρών σε ένα. Παράλληλα, καλούν τους φοιτητικούς συλλόγους του Ιδρύματος να στηρίξουν το δίκαιο αγώνα τους ενάντια στη συγχώνευση και την υποβάθμιση των σπουδών που αυτή θα επιφέρει.
Σε ανακοίνωσή του ο Φοιτητικός Σύλλογος Ελληνικής Φιλολογίας του ΔΠΘ «Οδυσσέας Ελύτης» αναφέρει:
Πραγματοποιήθηκε με μαζική συμμετοχή στις 22/11/23 συνέλευση του Φοιτητικού Συλλόγου Ελληνικής Φιλολογίας του Δ.Π.Θ. «Οδυσσέας Ελύτης» στην οποία ψηφίστηκε ομόφωνα το πλαίσιο πάλης που πρότεινε το Δ.Σ. του Συλλόγου. Η συνέλευση πραγματοποιήθηκε στο φόντο απαράδεκτων δημοσιευμάτων απ’ τα οποία πληροφορηθήκαμε ως φοιτητές ότι πρόκειται να κατατεθεί, πιθανά και πολύ άμεσα, νομοσχέδιο το οποίο θα προβλέπει την συγχώνευση του Τμήματός μας μαζί με το Τμήμα Γλώσσας, Φιλολογίας και Πολιτισμού Παρευξεινίων Χωρών και το Τμήμα Ιστορίας και Εθνολογίας σε ένα!
Οι φοιτητές/τριες των τμημάτων αυτών δεν είμαστε πειραματόζωα! Είναι απαράδεκτο τέτοια τόσο σοβαρά ζητήματα που αφορούν τις ζωές και το μέλλον μας να συζητιούνται απ’ ότι φαίνεται εδώ και μήνες εν αγνοία μας! Η κυβέρνηση της Ν.Δ., η Διοίκηση του Δ.Π.Θ. αλλά και η ΔΑΠ ΝΔΦΚ έχουν τεράστιες ευθύνες!
Βλέπουμε δημοσιεύματα και ακούμε τον ίδιο τον Υπουργό Παιδείας να κάνει αναφορές για «ισχυροποίηση του Δ.Π.Θ.» και για «δημιουργία ενός πανίσχυρου περιφερειακού πυλώνα στην Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, με ίδρυση νέων Τμημάτων και απορρόφηση υφιστάμενων από το ΔΙΠΑΕ». Αναρωτιόμαστε:
- Όταν μιλάνε για αναβάθμιση εννοούν τη συγχώνευση του Τμήματός μας και την υποβάθμιση των Σπουδών μας;
- Έχουν υπόψιν ότι σήμερα και εδώ και χρόνια φοιτητές της Φιλολογίας κάνουμε μάθημα σε προκάτ, χωρίς επαρκή φωτισμό και φύλαξη;
- Έχουν υπόψιν ότι οι φοιτητές από πέρυσι πληρώνουμε για τη μεταφορά μας στην Κομοτηνή, ενώ πιο παλιά αυτή εξασφαλιζόταν δωρεάν;
- Έχουν υπόψιν ότι οι φοιτητικές εστίες δεν επαρκούν ούτε για το 10% των φοιτητών στην Κομοτηνή και τα υπάρχοντα δωμάτια είναι σε πολύ κακή κατάσταση;
- Όταν μιλάνε για αναβάθμιση, έχουν στο μυαλό τους να αυξήσουν δραστικά την χρηματοδότηση για τα πανεπιστήμιά μας που αποτελεί την προϋπόθεση για πραγματική αναβάθμιση των σπουδών μας, μιας και η χρηματοδότηση του ΔΠΘ έχει κατρακυλήσει τα τελευταία χρόνια από 10 εκατομμύρια ευρώ το 2012 σε μόλις 4,6 για το 2023;
- Θεωρούν μήπως αναβάθμιση την ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων που θα οξύνουν ακόμα περισσότερο τους ταξικούς φραγμούς στην εκπαίδευση;
Στεκόμαστε στο κριτήριο με βάση το οποίο προσπαθούν να τεκμηριώσουν αυτές τις πιθανές αλλαγές, με τη συγχώνευση των 3 τμημάτων. Αυτό δεν έχει να κάνει σε τίποτα με το τι θα έπρεπε με βάση επιστημονικά κριτήρια να διδασκόμαστε για να αποκτάμε εμείς που θα είμαστε οι αυριανοί καθηγητές/τριες στέρεα γνώση πάνω στο επιστημονικό μας αντικείμενο! Αναφέρονται σε «μη βιώσιμα και μη ανταγωνιστικά τμήματα» με βάση τον αριθμό των εισακτέων που είναι πολύ χαμηλός, καθώς ανταγωνιστικό με βάση τα κριτήριά τους είναι το τμήμα που προσελκύει πολλούς φοιτητές πελάτες, ή αυτό που πουλάει πιο πολλά μεταπτυχιακά προγράμματα που τα έχουν καταντήσει με ευθύνη και των προηγούμενων κυβερνήσεων να έχουν δίδακτρα! Αλήθεια για τον πολύ χαμηλό αριθμό των εισακτέων σε Παρευξείνια και Ιστορικό δεν ευθύνονται η Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής και το γεγονός ότι με κυβερνητικές ευθύνες οι απόφοιτοι αυτών των τμημάτων σε πολύ μεγάλο βαθμό δεν καταφέρνουν να βρουν δουλειά στο αντικείμενο; Άρα αυτοί που δημιούργησαν το πρόβλημα πάνε σήμερα να μας πείσουν ότι θα το λύσουν!
Οι φοιτητές του Τμήματος αποφασίσαμε μέσα απ’ τη γενική μας συνέλευση ότι δε θα αφήσουμε να παίζουνε με τις ζωές μας! Οι μεθοδεύσεις αυτές δεν πρόκειται να περάσουν!
• Καλούμε όλους τους Φοιτητικούς Συλλόγους του Δ.Π.Θ. να στηρίξουν τον δίκαιο αγώνα μας!
• Προχωράμε την Παρασκευή 24/11 στις 12:00 σε κινητοποίηση στο κτήριο της Πρυτανείας του Δ.Π.Θ. για να δηλώσουμε την αντίθεσή μας στον Πρύτανη για τις μεθοδεύσεις αυτές!
• Προχωράμε σε συμβολική κατάληψη του Τμήματος μας την Παρασκευή 24/11 για να διευκολυνθεί και η συμμετοχή στην κινητοποίηση και ως πρώτη απάντηση για να βάλουν στο μυαλό τους κυβέρνηση και Διοίκηση του Δ.Π.Θ. ότι είμαστε αποφασισμένοι για όλα!
Απόφαση Συλλόγου Φοιτητών Ελληνικής Φιλολογίας Δ.Π.Θ. «Οδυσσέας Ελύτης»
Καταδικάζουμε την απαράδεκτη προσπάθεια Κυβέρνησης και ΔΠΘ για συγχώνευση του τμήματος μας με το τμήμα Γλώσσας Φιλολογίας και Πολιτισμού Παρευξεινίων Χωρών και το τμήμα Ιστορίας και Εθνολογίας σε ένα. Είναι απαράδεκτο να μαθαίνουμε για αυτές τις σοβαρές εξελίξεις μέσω δημοσίευσης σε ιστοσελίδες και εφημερίδες, ενώ οι εξελίξεις όπως φάνηκε δρομολογούνταν εδώ και καιρό. Ήδη από το καλοκαίρι ο Πρύτανης και οι πρόεδροι των τμημάτων αυτών γνώριζαν και κρατούσαν τους φοιτητές στο σκοτάδι.
Σύμφωνα με τα λεγόμενα του πρύτανη του ΔΠΘ κ. Μάρη, το επικρατέστερο σενάριο είναι το νέο τμήμα που θα προκύψει από την συγχώνευση να έχει 2 Προπτυχιακά Προγράμματα Σπουδών (ΠΠΣ). Το ένα με πιθανό τίτλο «Εφαρμοσμένες Τεχνολογίες στον Πολιτισμό» ένα εντελώς νέο πρόγραμμα σπουδών δηλαδή, και το δεύτερο ΠΠΣ να έχει στο πρώτο έτος μαθήματα κορμού και από το 2ο έτος οι φοιτητές να διαλέγουν μία εκ των 3 κατευθύνσεων Φιλολογίας, Ιστορίας ή Ανθρωπολογίας. Το τμήμα μας δηλαδή μετατρέπεται σε κατεύθυνση στο νέο υπό διαμόρφωση τμήμα.
Τα αποτελέσματα των παραπάνω σχεδίων για τους φοιτητές και των τριών τμημάτων θα είναι επιζήμια για τους όρους σπουδών μας, αφού πρόκειται επί της ουσίας για κατάργηση τμημάτων και τίτλων σπουδών χωρίς κανείς να ξέρει και να πει με σαφήνεια σε αυτό το νέο υπό ίδρυση τμήμα, τί πτυχίο θα παίρνουμε, με τι αξία, τι επαγγελματικά δικαιώματα.
Αυτή η εξέλιξη έρχεται λίγες μόλις μέρες μετά τις δημοσιεύσεις για απορρόφηση τμημάτων του ΔΠΘ από το ΔΙΠΑΕ, και παρά τις προσπάθειες της διοίκησης του Ιδρύματος να μας πείσει ότι δήθεν αυτό γίνεται το τρίτο μεγαλύτερο της χώρας, βλέπουμε πως άμεσο αποτέλεσμα της υποτιθέμενης αναβάθμισης του ΔΠΘ που μας διαφημίζει η ΝΔ, είναι η κατάργηση του τμήματός μας και η μετατροπή του σε κατεύθυνση!
Προκύπτουν επομένως πολλά ερωτήματα αναφορικά με τις εξελίξεις:
1) Τι θα γίνει με το πρόγραμμα σπουδών; Αν καταργηθούν τα μαθήματα του υπάρχοντος ΠΠΣ θα κληθούμε να εξεταστούμε σε μαθήματα που δεν διδασκόμαστε; Ακόμη και αν η συγχώνευση αποτελέσει γεγονός οι φοιτητές που θα συνεχίσουν να ακολουθούν το τωρινό σύστημα οφείλουν να ακολουθήσουν το παρόν πρόγραμμα σπουδών με 40 υποχρεωτικά μαθήματα. Δεν αναφέρεται πουθενά και δεν είναι ξεκάθαρο για κανέναν φοιτητή αν αυτά τα μαθήματα θα συνεχίσουν να διδάσκονται ενώ θα ισχύει το νέο πρόγραμμα σπουδών.
2) Το παρόν σύστημα μας παρέχει το δικαίωμα διδακτικής επάρκειας – αναπόσπαστο κομμάτι για τα επαγγελματικά δικαιώματα ενός απόφοιτου φιλολογίας. Ποιος μας εγγυάται ότι το νέο σύστημα δεν θα καταστρατηγήσει το δικαίωμά μας στην απόκτηση διδακτικής επάρκειας; Φυσικά δεν πετάμε στα σύννεφα αφού με ευθύνη όλων των ως τώρα κυβερνήσεων που δεν κάνουν προσλήψεις στην εκπαίδευση, η πλειοψηφία των αποφοίτων της σχολής μας έρχεται αντιμέτωπη με την ανεργία. Κανείς δεν έχει απαντήσει ως τώρα αν το νέο πτυχίο θα έχει διδακτική επάρκεια ή αν από την στιγμή που η σχολή μας συγχωνεύεται, οι απόφοιτοι από το «παλιό τμήμα» θα εξακολουθήσουν να έχουν διδακτική επάρκεια.
3) Τι θα γίνει με τις κατευθύνσεις; Ακόμα κι αν ορισμένα μαθήματα που διδασκόμαστε τώρα απορροφηθούν στο νέο ΠΠΣ, κανείς δεν μας εγγυάται ότι θα παίρνουμε ειδικότητα ίσα ίσα που φαντάζει απίθανο, αφού πλέον ως κατεύθυνση θα αντιμετωπίζεται το ίδιο το Τμήμα Ελ. Φιλολογίας. Υπάρχει το ενδεχόμενο οι κλασικές σπουδές της ελληνικής φιλολογίας να χαθούν είτε μέσα σε ένα ενιαίο πελώριο πρόγραμμα σπουδών είτε ως επιλογή ειδίκευσης. Τελικά τι είδους επιστήμονες θα παράγει αυτό το πρόγραμμα σπουδών;
4) Ακόμη το ΔΠΘ δέχεται χρηματοδότηση ανάλογη με τα τμήματα που εμπεριέχει. Άρα και για την κάθε σχολή παίρνει το ποσό που της αναλογεί. Με την προοπτική της συγχώνευσης η χρηματοδότηση των τριών τμημάτων θα περιοριστεί στην αναλογία ενός τμήματος; Η σχετική χρηματοδότηση θα καλύπτει τις ανάγκες των φοιτητών της νέας σχολής;
Αναβάθμιση δεν είναι να ανοιγοκλείνουν τα τμήματα, ούτε οι φοιτητές σε αυτά να σπουδάζουμε με αβεβαιότητα για το μέλλον μας, χωρίς επαγγελματικά δικαιώματα, χωρίς δουλειά, πόσο δε μάλλον να χρειάζεται να βάλουμε βαθιά το χέρι στην τσέπη για να πληρώνουμε πανάκριβα ενοίκια, να πληρώνουμε εισιτήριο στα λεωφορεία, να μας απειλούν με κάρτες σίτισης στη λέσχη, να ερχόμαστε αντιμέτωποι με ελλείψεις σε καθηγητές. Βλέπουμε και ζούμε τα τραγικά αποτελέσματα της αντιεκπαιδευτικής πολιτικής και της ΝΔ, που με τους απαράδεκτους νόμους της σπρώχνει επί της ουσίας τους μαθητές στην πανάκριβη ιδιωτική εκπαίδευση, ανοίγοντας και με την προσπάθεια για κατάργηση του άρθρου 16 την πόρτα μέχρι και για ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων. Που με την Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής (ΕΒΕ) και την υποχρηματοδότηση των σχολών μας απειλείται μέχρι και η ύπαρξη τμημάτων.
Το πραγματικά σύγχρονο σήμερα είναι:
- Να σπουδάζουμε σε σχολές με υποδομές που να ανταποκρίνονται στις ανάγκες του 21ου αιώνα και όχι να κάνουμε μάθημα σε Προκατ ξεπαγιάζοντας από το κρύο.
- Να έχουμε καθηγητές και προσωπικό στις σχολές για να μαθαίνουμε ολοκληρωμένα το επιστημονικό μας αντικείμενο παίρνοντας πτυχία που θα αποτελούν μοναδική προϋπόθεση για να βρούμε δουλειά και όχι να επιδιδόμαστε σε ένα πανάκριβο κυνήγι μεταπτυχιακών και πιστοποιήσεων.
- Να βρίσκουμε δουλειά στο αντικείμενο μας καλύπτοντας τα χιλιάδες κενά στα σχολεία που με ευθύνη όλων των κυβερνήσεων παραμένουν εδώ και χρόνια.
- Να έχουμε πρόσβαση στην πρακτική άσκηση με εργασιακά δικαιώματα και να μπορούμε να βρούμε δουλειά στο αντικείμενό μας. Να χρηματοδοτούνται σωστά από τον ΕΣΠΑ ώστε να υπάρχει δυνατότητα πρακτικής άσκησης σε όποιον εργασιακό χώρο ο κάθε φοιτητής επιθυμεί και να μην περιορίζεται.
- Να μην εξαρτάται η “βιωσιμότητα” των σχολών από το κυνήγι χορηγών των ιδρυμάτων, αφού με βάση την πολιτική της ΝΔ και των προηγούμενων κυβερνήσεων για την Παιδεία, τα ΑΕΙ λειτουργούν με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια βρίσκοντας τους δικούς τους χρηματοδότες και όσα δεν τα καταφέρνουν κλείνουν, ακόμα και αν το επιστημονικό αντικείμενο των υπό απειλή τμημάτων είναι αναγκαίο για την κοινωνία.
Το γεγονός ότι όλα τα παραπάνω προβλήματα όχι απλά δεν λύνονται αλλά διογκώνονται δείχνει και το κριτήριο με το οποίο γίνονται οι όποιες αλλαγές που σε καμία περίπτωση δεν είναι το αν μαθαίνουμε ολοκληρωμένα το αντικείμενό μας και αν καλύπτονται οι ανάγκες μας. Αν θέλει η ΝΔ να αναζητήσει τις αιτίες που σήμερα έχουν φτάσει στο συγκεκριμένο σημείο το τμήμα μας καλά θα κάνει να κοιταχτεί στον καθρέφτη, να καταργήσει την απαράδεκτη ΕΒΕ, να δώσει χρήματα για την κάλυψη των αναγκών μας, να κάνει προσλήψεις στα σχολεία, να καταργήσει τα δίδακτρα στα μεταπτυχιακά. Αυτά να ζητήσει ο πρύτανης όταν συναντιέται με τον Υπουργό Παιδείας και όχι να συζητάνε πώς θα συγχωνεύσουν το τμήμα μας!
Τώρα πρέπει να υπάρξει κλίμα ξεσηκωμού μαζί με τους φοιτητές του Ιστορικού και των Παρευξεινίων ενάντια στις εξελίξεις! Δεν θα γίνουμε πειραματόζωα!
Απαιτούμε:
- Να σταματήσει κάθε σκέψη για κλείσιμο / συγχώνευση του τμήματος μας. Να παρθούν πίσω τα σχέδια για συγχωνεύσεις Παρευξείνιων, Ιστορικού, Φιλολογικού σε ένα τμήμα.
- Να καταργηθεί η ΕΒΕ.
- Καμία σκέψη για ιδιωτικά πανεπιστήμια. Άμεση κατάργηση των διδάκτρων στα Μεταπτυχιακά Προγράμματα Σπουδών.
- Αύξηση της κρατικής χρηματοδότησης για το πανεπιστήμιο μας για κάλυψη των κενών σε καθηγητές.
- Καμία σκέψη για κατάργηση της δωρεάν σίτισης με την επιβολή καρτών σίτισης. Ούτε σκέψη για αντίτιμο! Δωρεάν ποιοτική σίτιση για όλους τους φοιτητές!
- Αναβαθμισμένες φοιτητικές εστίες.
- Δωρεάν μεταφορά από και προς την πανεπιστημιούπολη για όλους τους φοιτητές.
- Πρόσληψη φυλάκων στους χώρους του πανεπιστημίου και τις εστίες και φωτισμό!
- Φοιτητική άδεια για τους εργαζόμενους φοιτητές σε περιόδους εξεταστικής.
- Να ανοίξει άμεσα το κυλικείο στις εστίες.