Ακυρώνεται ο διαγωνισμός για
το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης

Αλλάζει ο τρόπος αξιοποίησης του λιμανιού

Ανατρέπεται ο σχεδιασμός για το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης, καθώς το ΤΑΙΠΕΔ -σε συνεννόηση με την κυβέρνηση- αποφασίζει τη ματαίωση του διαγωνισμού για την αποκρατικοποίησή του κατά 67%. Όπως αναφέρει η εφημερίδα “ΤΑ ΝΕΑ”, η κυβέρνηση αποφάσισε να ματαιώσει τη διαγωνιστική διαδικασία που αφορούσε στην απόκτηση του πλειοψηφικού πακέτου των μετοχών του Οργανισμού Λιμένος Αλεξανδρούπολης λόγω της αναβάθμισης της γεωπολιτικής σημασίας του και ύστερα από προσεκτικό ζύγισμα κάθε παραμέτρου – ενεργειακής, στρατιωτικής, εμπορικής – με διακηρυγμένο άλλωστε τον κυβερνητικό στόχο να εξελιχθεί η ακριτική περιοχή σε οικονομικό και αμυντικό κόμβο.

Μετά την ενίσχυση της Αλεξανδρούπολης μέσω της ένταξής της στο πλαίσιο της συμφωνίας αμοιβαίας αμυντικής συνεργασίας (MDCA) Ελλάδας – ΗΠΑ, οι επιπτώσεις από την εισβολή της Μόσχας στα ουκρανικά εδάφη έδωσαν νέες διαστάσεις στη σημασία του λιμανιού – ως συνδέσμου της Ανατολικής Μεσογείου με τη Νοτιοανατολική Ευρώπη και τη Μαύρη Θάλασσα.

Σύμφωνα με το ΤΑΙΠΕΔ, στην τελική φάση είχαν περάσει με δεσμευτικές προσφορές δύο επενδυτικά σχήματα οι δύο κοινοπραξίες BLACK SUMMIT FINANCIAL GROUP – EUROPORTS – EFA GROUP – ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και τη LIBERTY PORT HOLDINGS (θυγατρική QUINTANA INFRASTRUCTURE & DEVELOPMENT) στις 22 Σεπτεμβρίου, κρίθηκε σκόπιμη η ακύρωση της διαδικασίας για τον διαγωνισμό.

Ωστόσο, εκτός της περιγραφόμενης εξέλιξης, η σημαντικότερη απόφαση αφορά στην αλλαγή του τρόπου αξιοποίησης του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης, καθώς, σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες βρίσκεται υπό εξέταση η αξιοποίηση από το Δημόσιο μέσω νέων επενδύσεων, βάζοντας άρα στο τραπέζι την επεξεργασία νέων πρωτοβουλιών για την αξιοποίηση διαφόρων χρήσεων του λιμένα.

Υπενθυμίζεται ότι τους προηγούμενους μήνες υπήρξαν διαδοχικές αναβολές στη διαγωνιστική διαδικασία, οι οποίες φαίνεται να σχετίζονταν με την ετοιμότητα των ενδιαφερομένων και την πληρότητα των φακέλων τους, σύμφωνα με αρμόδιες πηγές, και όχι με τις νεότερες εξελίξεις. Ούτε αυτές σηματοδοτούν ένα συνολικό φρένο στο πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων,

Αντίθετα, όπως έχει διαμηνυθεί και από στελέχη του ΤΑΙΠΕΔ, επιδιώκεται έμφαση στην περιφερειακή ανάπτυξη «με αξιοποίηση περιουσιακών στοιχείων που έχουν πολλαπλασιαστικά οφέλη για τις τοπικές κοινωνίες».

Εξού και ο στόχος είναι να μην πέφτουν οι ρυθμοί σε ό,τι αφορά οποιαδήποτε μεγάλη υποδομή, ακίνητα, αλλά και έργα του Ταμείου Ανάκαμψης. Στο πλαίσιο αυτό βρίσκεται σε τελικό στάδιο η διαδικασία για τη ΛΑΡΚΟ και προχωρούν οι διαδικασίες για τα λιμάνια Καβάλας και Ηγουμενίτσας, τις Γούρνες Ηρακλείου, τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών, την Αττική Οδό κ.ά..

Αξίζει να αναφερθεί ότι το λιμάνι Αλεξανδρούπολης έχει αξιοσημείωτη γεωστρατηγική θέση, καθώς θεωρείται κόμβος για Ανατολική Μεσόγειο και Νοτιοανατολική Ευρώπη, ενώ στα ανοιχτά του λιμανιού αναπτύσσεται υπεράκτιος τερματικός σταθμός επαναεριοποίησης υγροποιημένου φυσικού αερίου (FSRU) από την Gastrade.