Σημαντικό βήμα ενίσχυσης της περιφερειακής συνεργασίας και της στρατηγικής ασφάλειας στην ανατολική Ευρώπη – Κεντρικό ρόλο αναλαμβάνει η Αλεξανδρούπολη.
Σε μια εξέλιξη με ισχυρό γεωπολιτικό αποτύπωμα για τη Βόρεια Ελλάδα και ολόκληρη την περιοχή, υπεγράφη χθες στις Βρυξέλλες η τριμερής συμφωνία Ελλάδας, Βουλγαρίας και Ρουμανίας για τον Κάθετο Διάδρομο Αιγαίου – Μαύρης Θάλασσας. Ο νέος άξονας, σιδηροδρομικός και οδικός, θα συνδέει τις τρεις χώρες μέσω Αλεξανδρούπολης, αναβαθμίζοντας τον ρόλο της Θράκης ως στρατηγικού κόμβου μεταφορών και ασφάλειας.
Η χθεσινή υπογραφή σηματοδοτεί την έναρξη μιας νέας εποχής για τις μεταφορές και τη διασυνοριακή συνεργασία στη Νοτιοανατολική Ευρώπη. Το Μνημόνιο συνεργασίας φέρει την υπογραφή του Επιτρόπου για τις Βιώσιμες Μεταφορές και τον Τουρισμό Απόστολου Τζιτζικώστα, του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών Κωνσταντίνου Κυρανάκη, του Βούλγαρου αναπληρωτή πρωθυπουργού και υπουργού Μεταφορών Γκρόζνταν Καρατζόφ και του Ρουμάνου υφυπουργού Μεταφορών Ιονουτ Κριστιάν Σεβόιου.
Ο κ. Τζιτζικώστας έκανε λόγο για μια συμφωνία που «μετατρέπει τη γεωγραφική θέση σε ουσιαστικό στρατηγικό πλεονέκτημα», δίνοντας έμφαση στον άξονα Θεσσαλονίκη – Αλεξανδρούπολη – Βουκουρέστι. Ο άξονας αυτός, όπως τόνισε, θα αποτελέσει μία από τις σημαντικότερες στρατηγικές αρτηρίες στην Ευρώπη, τόσο για τη συνδεσιμότητα όσο και για τη στρατιωτική κινητικότητα της ΕΕ και του ΝΑΤΟ.
Σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, έως το τέλος του 2026 θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί ένα ενιαίο σχέδιο έργων και χρηματοδότησης, με τη συμμετοχή της CINEA και της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων (ΕΤΕπ), γεγονός που επιβεβαιώνει τη βαρύτητα του εγχειρήματος.
Από ελληνικής πλευράς, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κωνσταντίνος Κυρανάκης χαρακτήρισε τη συμφωνία «στρατηγική δέσμευση», υπογραμμίζοντας πως ο νέος διάδρομος θα ενισχύσει τον κρίσιμο άξονα Βορρά – Νότου για το εμπόριο, την εσωτερική αγορά της ΕΕ και τη στρατηγική ασφάλεια. Παράλληλα, ανακοίνωσε ότι έως το 2030 προωθούνται έργα άνω των 1,3 δισ. ευρώ, με επιπλέον 700 εκατ. ευρώ να απαιτούνται για συμπληρωματικές υποδομές στα ελληνικά τμήματα.
Βούλγαροι και Ρουμάνοι αξιωματούχοι στάθηκαν ιδιαίτερα στη σημασία της συνεργασίας για την ψηφιοποίηση, τη διαλειτουργικότητα των δικτύων και την αποτελεσματική διέλευση των συνόρων, στοιχεία που θα καθορίσουν την επιτυχία του διαδρόμου.
Στην τελετή παρευρέθηκε και ο αντιπρόεδρος της ΕΤΕπ, Μάρεκ Μόρα, ο οποίος ανέδειξε τον καθοριστικό ρόλο του έργου για τη στρατιωτική κινητικότητα στην ανατολική πλευρά της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Η Αλεξανδρούπολη αναδεικνύεται για ακόμη μία φορά σε κομβικό σταυροδρόμι υποδομών, εμπορίου και στρατηγικών μετακινήσεων. Η σύνδεση με Βουλγαρία και Ρουμανία αναμένεται να ενισχύσει τη θέση της πόλης στον ευρωπαϊκό χάρτη logistics, με σημαντικά οφέλη για την περιφερειακή ανάπτυξη, τις μεταφορές και την τοπική οικονομία.
Ο Κάθετος Διάδρομος Αιγαίου – Μαύρης Θάλασσας δεν αποτελεί μόνο ένα τεχνικό έργο, αλλά μια νέα στρατηγική πραγματικότητα που επεκτείνει τον ρόλο της Βόρειας Ελλάδας ως πυλώνα σταθερότητας, αλλά και ως βασική πύλη για την ευρωπαϊκή ενδοχώρα.
Αναμφίβολα, πρόκειται για ένα έργο που θα παρακολουθήσουμε στενά τα επόμενα χρόνια, καθώς η επιτυχής υλοποίησή του θα καθορίσει σε μεγάλο βαθμό την οικονομική και γεωπολιτική δυναμική της περιοχής.



