Έξι Χρόνια Σιδηροδρομικού Αποκλεισμού: Η ΑΜΘ αναζητά ξανά τις «ράγες» της ανάπτυξης

Η Ανεξάρτητη Ενωτική Πρωτοβουλία ανοίγει δημόσια συζήτηση για τις επιπτώσεις της διακοπής των δρομολογίων και ζητά την άμεση επανασύνδεση της Περιφέρειας με το εθνικό σιδηροδρομικό δίκτυο

Έξι ολόκληρα χρόνια χωρίς τρένο. Έξι χρόνια κατά τα οποία η Ανατολική Μακεδονία και Θράκη παραμένει η μοναδική περιφέρεια της χώρας χωρίς λειτουργική σιδηροδρομική γραμμή. Παρά τις επανειλημμένες κυβερνητικές δεσμεύσεις, τα έργα δεν ξεκίνησαν ποτέ, αφήνοντας πίσω τους μια πραγματικότητα που επηρεάζει την οικονομία, την κοινωνική συνοχή και την ίδια την αναπτυξιακή προοπτική της περιοχής. Σε αυτό το περιβάλλον, η Ανεξάρτητη Ενωτική Πρωτοβουλία επιχειρεί να ανατρέψει το κλίμα αδράνειας και καλεί σε ανοιχτή εκδήλωση την Πέμπτη 27 Νοεμβρίου, στο Εμπορικό Επιμελητήριο Ξάνθης, με στόχο να επαναφέρει το ζήτημα στο δημόσιο διάλογο.

Η απόφαση διακοπής της σιδηροδρομικής λειτουργίας στην ΑΜΘ, που ελήφθη το 2019, παρουσιάστηκε ως προσωρινή. Έξι χρόνια μετά, το «προσωρινό» έχει μετατραπεί σε μόνιμη πληγή, η οποία, σύμφωνα με ειδικούς, υπονομεύει πολλαπλά την αναπτυξιακή δυναμική της περιοχής.

Η απουσία τρένου δεν είναι μια απλή έλλειψη μεταφορικού μέσου. Είναι ένδειξη περιφερειακής υποβάθμισης: αυξημένο κόστος μετακίνησης, απώλεια εμπορικών ευκαιριών, δυσκολία για φοιτητές και εργαζόμενους, απομόνωση μικρών κοινοτήτων και σημαντική καθυστέρηση στη βιώσιμη κινητικότητα που επιβάλλουν οι ευρωπαϊκές πολιτικές.

Με σύνθημα «Ήρθε η ώρα το τρένο να ξαναμπεί στις ράγες», η Ανεξάρτητη Ενωτική Πρωτοβουλία επιχειρεί να ανατρέψει την αίσθηση μοιρολατρίας που έχει εδραιωθεί τα τελευταία χρόνια.
Στην εκδήλωση της 27ης Νοεμβρίου, δύο άνθρωποι με κομβική γνώση του θέματος θα θέσουν τα κρίσιμα ερωτήματα:

  • Κώστας Κατσιμίγας, πρώην Περιφερειακός Σύμβουλος ΑΜΘ, που έχει ασχοληθεί επί δεκαετίες με τις υποδομές και τον χωροταξικό σχεδιασμό.
  • Κώστας Γενιδούνιας, Πρόεδρος του Σωματείου Μηχανοδηγών, ένας από τους πλέον έμπειρους ανθρώπους του ελληνικού σιδηροδρόμου.

Οι παρεμβάσεις τους αναμένεται να φωτίσουν τις πραγματικές διαστάσεις της μεταφορικής απομόνωσης: από την οικονομική επίπτωση στην εφοδιαστική αλυσίδα μέχρι τις συνέπειες στην ασφάλεια και τη βιωσιμότητα της περιοχής.

Οι ειδικοί υπογραμμίζουν πως η έλλειψη σιδηροδρομικής σύνδεσης σε μια περιφέρεια που λειτουργεί ως πύλη της ΕΕ προς την Ανατολή δεν είναι απλώς μια «τεχνική καθυστέρηση». Είναι θέμα δικαιοσύνης και ισότιμης μεταχείρισης.

Ο σιδηρόδρομος για την ΑΜΘ δεν είναι πολυτέλεια. Είναι βασική προϋπόθεση περιφερειακής ανάπτυξης:

  • για τη μείωση του κόστους μεταφοράς προϊόντων,
  • για την ασφαλή και οικονομική μετακίνηση πολιτών,
  • για τη διασύνδεση πανεπιστημίων και μεγάλων πόλεων,
  • για την προσέλκυση επενδύσεων σε μια περιοχή που σήμερα θεωρείται «δύσκολη» από τους επενδυτές λόγω ελλιπούς πρόσβασης.

Η Πρωτοβουλία καλεί όλους τους πολίτες, τους φορείς και τα τοπικά ΜΜΕ να συμμετάσχουν. Στόχος δεν είναι μια τυπική ενημερωτική εκδήλωση, αλλά η διαμόρφωση ενός συλλογικού αιτήματος που θα πιέσει κυβέρνηση και δημόσιους φορείς να αναλάβουν δεσμευτικές πρωτοβουλίες.

«Η συζήτηση για το μέλλον των μεταφορών στην ΑΜΘ δεν μπορεί να αναβάλλεται άλλο» σημειώνουν οι διοργανωτές, υπογραμμίζοντας πως η επιστροφή του τρένου στις ράγες είναι ζήτημα ισονομίας, σχεδιασμού και προοπτικής.

Έξι χρόνια μετά τη διακοπή, το ερώτημα δεν είναι πια «πότε θα επιστρέψει το τρένο», αλλά πόσο ακόμη θα αντέξει η περιοχή χωρίς αυτό.
Η ΑΜΘ δεν ζητά προνόμια. Ζητά όσα θεωρούνται αυτονόητα στην υπόλοιπη χώρα: σύγχρονες μεταφορές, ισότιμη ανάπτυξη και πρόσβαση σε ευρωπαϊκές χρηματοδοτήσεις υποδομών.

Αν κάτι αποτυπώνει ξεκάθαρα η πρωτοβουλία της 27ης Νοεμβρίου, είναι πως η κοινωνία της Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης δεν είναι διατεθειμένη να συμβιβαστεί με τον αποκλεισμό. Η διεκδίκηση της επαναλειτουργίας του σιδηροδρόμου αποτελεί πια συλλογική ανάγκη και όχι απλώς τεχνικό έργο.

Γιατί πράγματι και όπως τονίζουν οι διοργανωτές ήρθε η ώρα το τρένο να ξαναμπεί στις ράγες.