Σημειώθηκε αύξηση αφίξεων 12%
Το Πάσχα αποτελεί το πρώτο crash test για την πορεία του ελληνικού τουρισμού, με την πλειονότητα των τουριστών να καταφθάνουν, οδικώς, στους προορισμούς της Βόρειας Ελλάδας. Η ροή του οδικού τουρισμού, όπως φαίνεται και από τις κρατήσεις των ξενοδοχείων, αναμένεται άκρως ικανοποιητική, συνεχίζοντας με τον τρόπο αυτόν το πρώτο, θετικό, τρίμηνο του έτους, οπότε και καταγράφηκε ενισχυμένος αριθμός αφίξεων κατά 12% έναντι του αντίστοιχου περσινού διαστήματος.
Μπορεί οι αφίξεις μέσω οχημάτων να ήταν λιγότερες έναντι των αεροπορικών, ωστόσο φαίνεται να εξελίσσονται σε σημαντική πηγή ταξιδιωτικών εισπράξεων, όσο τίθενται τα θεμέλια για νέο ρεκόρ στον ελληνικό τουρισμό το 2024, προοιωνίζοντας μια θετική χρονιά για τον οδικό τουρισμό ειδικότερα.
Το εν λόγω κομμάτι του τουρισμού άλλωστε αποτελεί διαχρονική δεξαμενή εσόδων για όλες τις τουριστικές περιοχές της Βόρειας Ελλάδας.
Πιο συγκεκριμένα, όπως προκύπτει από το τρίμηνο report, που δημοσίευσε το Ινστιτούτο του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΙΝΣΕΤΕ), την περίοδο Ιανουαρίου-Μαρτίου καταγράφηκαν 1,2 εκατ. διεθνείς οδικές αφίξεις έναντι 1,1 εκατ. την ίδια περίοδο πέρυσι. Ενισχυμένη κινητικότητα καταγράφηκε από όλες τις γειτονικές χώρες, πλην της Βόρειας Μακεδονίας (-3,8%).
Ειδικότερα, τον Ιανουάριο καταγράφηκαν 460.000 αφίξεις παρουσιάζοντας αύξηση κατά 47.000 ή 11,3% και τον Φεβρουάριο 359.000 αφίξεις παρουσιάζοντας αύξηση κατά 45.000 ή 14,5%. Η αύξηση συνεχίστηκε και τον Μάρτιο κατά 10,8% ή 41.000 ενώ σημειώθηκαν 420.000 αφίξεις.
Ποιοι και πόσοι ήρθαν
Πρωτοστάτες, σε απόλυτους αριθμούς, στον οδικό τουρισμό ήταν οι Βούλγαροι, με 382.823 άτομα να έρχονται στην Ελλάδα το πρώτο τρίμηνο, παρουσιάζοντας αύξηση 25,1%, ενώ ακολουθούν οι επισκέπτες από Αλβανία με 331.708 άτομα (+0,4%) και τέλος από τη Βόρεια Μακεδονία με 315.038 (-3,8%). Αλματώδης ήταν η αύξηση του οδικού τουρισμού από την Τουρκία, 47,3%, ήτοι 208.814 τουρίστες.
Οι περισσότερες οδικές αφίξεις για το α’ τρίμηνο του 2024 καταγράφηκαν στον σταθμό των Ευζώνων (233.000) με την αύξηση να ανέρχεται σε 2,9% έναντι της ίδιας περιόδου πέρυσι. Ο μεθοριακός σταθμός των Κήπων σημείωσε τη μεγαλύτερη αύξηση σε απόλυτους αριθμούς με τις οδικές αφίξεις να ανέρχονται σε 166.000, ήτοι 39,8% και ακολούθησε ο μεθοριακός σταθμός του Προμαχώνα στις 145.000, δηλαδή 22,5%.
Σημαντικός όγκος αφίξεων καταγράφηκε και στον μεθοριακό σταθμό της Κακαβιάς με 141.000, ή αλλιώς 9,2% Αξιοσημείωτα είναι τα νούμερα στον σταθμό του Κυπρίνου (33.000) και των Καστανιών (43.000).
Μειωμένη κίνηση κατέγραψαν οι σταθμοί της Νίκης (-22,6%), της Κρυσταλλοπηγής (-9,9%), της Δοϊράνης (-8,9%) και της Μέρτζανης (-21,4%).
Αναβαθμίζεται το τελωνείο Κήπων
Εντωμεταξύ, όπως γράφαμε πριν λίγες μέρες, ένα πρώτο βήμα (από τα πολλά που θα ακολουθήσουν…) για την υλοποίηση του έργου αναβάθμισης του συνοριακού σταθμού των Κήπων έγινε την Παρασκευή 19 Απριλίου, με την υπογραφή σχετικής σύμβασης μεταξύ του Υπουργείου Εσωτερικών, του ΤΑΙΠΕΔ και της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Μακεδονίας- Θράκης. Το Υπουργείο Εσωτερικών αναλαμβάνει τη χρηματοδότηση του έργου, με 6 εκατομμύρια ευρώ, το ΤΑΙΠΕΔ αναλαμβάνει τη διενέργεια της ωρίμανσης της διαγωνιστικής διαδικασίας και της παρακολούθησης της εκτέλεσης των αναγκαίων συμβάσεων, ενώ η Αποκεντρωμένη ορίστηκε ως η δικαιούχος του έργου.
Παράλληλα, όπως επισημαίνεται στο περιθώριο του κειμένου της σύμβασης, «επισπεύδονται από το Υπουργείο Ευθύνης οι αναγκαίες πρωτοβουλίες για την εκπόνηση μελέτης κατασκευής νέου Συνοριακού Σημείου Διέλευσης στους Κήπους Έβρου, για την πλήρη συμμόρφωση της Χώρας προς το σύνολο των Ενωσιακών κανονισμών, απαιτήσεων και προδιαγραφών για τη διασυνοριακή μεταφορά προσώπων και εμπορευμάτων».
Το έργο της αναβάθμισης
Όπως σημειώνεται στη σύμβαση μεταξύ ΥΠΕΣ-ΤΑΙΠΕΔ-Αποκεντρωμένης, το αντικείμενο του έργου αφορά στην επισκευή και αναβάθμιση των υφιστάμενων εγκαταστάσεων του Συνοριακού Σημείου Διέλευσης Κήπων Ν. Έβρου, που είναι ο τρίτος μεγαλύτερος Συνοριακός Σταθμός της χώρας κατά σειρά κυκλοφοριακού όγκου, με σύνολο ετήσιων διελεύσεων της τάξεως του ενός εκατομμυρίου οχημάτων.
Κατά το στάδιο ωρίμανσης του έργου, επιδιώκεται η αναβάθμιση των υποδομών του υφιστάμενου τελωνείου, σύμφωνα και με τις απαιτήσεις των φορέων που δραστηριοποιούνται στο εν λόγω Σημείο Διέλευσης.
Προβλέπεται:
– η αρχιτεκτονική και ενεργειακή αναβάθμιση των υφιστάμενων εγκαταστάσεων και υποδομών
-η κυκλοφοριακή αναβάθμιση του οδικού δικτύου
– η εξασφάλιση των αναγκαίων συνθηκών ουσιαστικής βελτίωσης των παρεχόμενων υπηρεσιών διαβατηριακού, τελωνειακού, φυτοϋγειονομικού και κτηνιατρικού ελέγχου, με στόχο την ανάδειξη και υιοθέτηση αντίστοιχων καλών πρακτικών (“best practices”), λαμβάνοντας υπόψη τους υφιστάμενους περιορισμούς και δεσμεύσεις ως προς την έκταση των επιτρεπόμενων παρεμβάσεων στο συγκεκριμένο σημείο.
Όπως αναφέρεται ακόμη, η αναβάθμιση αυτή θα συμβάλει επιπλέον στη συμμόρφωση της Χώρας μας με τους σχετικούς Ενωσιακούς κανονισμούς που ρυθμίζουν τη διασυνοριακή μεταφορά προσώπων και εμπορευμάτων, όπως επί παραδείγματι, των Κανονισμών για το Σύστημα Schengen και τους Φυτοϋγειονομικούς – Κτηνιατρικούς Κανονισμούς, στη διευκόλυνση των διασυνοριακών μετακινήσεων και εμπορίου, στην αποτελεσματικότητα των διασυνοριακών ελέγχων, στη μείωση του χρόνου αναμονής επιβατών και οχημάτων, στην αύξηση της συνεργασίας της Χώρας μας με την Τουρκία και κατ’ επέκταση στην προώθηση της ενίσχυσης και βελτίωσης των σχέσεων καλής γειτονίας με αυτή.